nieuws

Colruyt eigen merk online naar Nederland

Branche & Bedrijf 5226

UTRECHT – Colruyt stapt in de internet boodschappendienst Stockon, een project geïnitieerd vanuit PostNL. De Belgische marktleider stelt zijn eigen merk Boni Selection beschikbaar.

Colruyt eigen merk online naar Nederland

Dat bevestigt internetondernemer Stephan Bosman tegenover Distrifood.

Boodschappendienst Stockon

Bosman (o.a. ex-Weeronline en reisreviewsite Zoover) en compagnon René Hansen (o.a. ex-Amazon) zijn samen met PostNL initiatiefnemers van de boodschappendienst Stockon, die tweewekelijks routineboodschappen aflevert bij klanten in heel Nederland. Stockon ging vorige week van start en omschrijft zichzelf als ‘een digitale marktplaats’.

Fabrikanten bepalen verkoopprijs

Bosman: ‘Wij zijn geen in- en verkooporganisatie en houden ook geen voorraden aan. Fabrikanten bepalen zelf de verkoopprijs van hun assortiment via Stockon. Zij blijven ook eigenaar van de voorraden.’ PostNL doet de logistieke afhandeling. Bosman: ‘Bij het zoeken naar een eigen merk voor Stockon kwamen we uit bij Colruyt, dat Boni Selection voert. Colruyt is voor ons net als andere A-merken een aanbieder die via onze marktplaats zijn assortiment aanbiedt.’

Eigen merk Boni Selection

Bosman zegt dat Stockon 300 tot 400 sku’s gaat voeren van Colruyts eigen merk Boni Selection. Eventuele verwarring over merkrechten met supermarktorganisatie Boni supermarkten uit Nijkerk zijn volgens de internetondernemer door Colruyt afgekaart.

Beleid voor de Nederlandse markt

In de praktijk moet Colruyt als deelnemer aan de internetstartup actief eigen beleid gaan ontwikkelen voor de Nederlandse markt. De organisatie moet zelf een prijsniveau bepalen en moet daarvoor voorraden in consignatie neerzetten in het dc van PostNL in Barendrecht. Die voorraden blijven eigendom van Colruyt tot de klant koopt.

Aanbieden in een B2B-context

In een reactie zegt Silja de Cock namens Colruyt dat de supermarkt-organisatie met de exportafdeling van Colruyt Group (Colex) zijn eigen merken wil aanbieden in de rest van de wereld in een B2B-context. ‘De samenwerking met Stockon laat ons toe om een eerste ervaring op te doen met een direct-to-consumerplatform. Een tijdje geleden kwamen we in contact met Stockon omdat ze op zoek waren naar een sterk merk om aan te bieden als huismerk. We vonden dat er een goede aansluiting was met ons huismerk Boni Selection.’

Reageer op dit artikel