nieuws

Picnic claimt al 90.000 vaste klanten

Branche & Bedrijf 2790

Picnic claimt al 90.000 vaste klanten

UTRECHT – Picnic zegt iedere week met 5 procent te groeien. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen inmiddels 90.000 vaste klanten, waarvan er 15.000 in Amersfoort zitten en zo’n 20.000 in Utrecht.

Dat meldt AD in een verhaal met mede-oprichter Michiel Muller van het online supermarktbedrijf. Vorige week meldde Distrifood al op basis van GfK-cijfers dat in november 1 procent van de huishoudens in Nederland tenminste één keer heeft besteld bij Picnic. De omzet verdrievoudigde in 2017 naar bijna €100 miljoen. ‘Groei vereist investeringen en biedt enorme uitdagingen in de organisatie. We moeten voortdurend nieuwe mensen aannemen en trainen, nieuwe autootjes laten maken, nieuwe hubs (knooppunten, red.) en distributiehallen openen. Het draait om één ding: we moeten alles precies op tijd door de pijplijn krijgen en perfecte service leveren’, aldus Muller in de krant.

Wachtlijsten zijn noodzakelijk

Komend jaar gaat Picnic door met groeien. Eind januari opent het nieuwe distributiecentrum in Diemen. Eind februari dekt het bedrijf de hele regio Rotterdam af, waar volgens Picnic al zevenduizend klanten op de wachtlijst staan. De uitbreiding wordt voor een belangrijk deel gefinancierd met de extra investering die het bedrijf afgelopen jaar ontving van een aantal partijen. Die wachtlijsten zijn volgens Muller noodzakelijk. ‘Je kunt niet iedereen direct toelaten, want dan gaat het mis. Je kunt klanten beter laten weten dat ze een paar weken moeten wachten, zodat we ze dan perfecte service kunnen bieden: op tijd en compleet leveren. En als je één keer uit de rij bent, kom je er niet meer in. Het moet vanaf het begin perfect zijn. Als een klant vanaf dag één superservice krijgt, gaat die nooit meer weg.’

Iedere nacht worden prijzen automatisch aangepast

Muller herhaalt zijn stelling dat Picnic een voorsprong heeft op traditionele supermarkten die thuisbezorgen. ‘We zijn de enige die het gratis doet en op tijd. Bij de traditionele bezorgmodellen is de bezorging heel inefficiënt. Wij doen met ons melkboerrondje zes bestellingen in een uur. De andere rijden de hele dag kriskras door de stad en mensen moeten thuis uren wachten.’ Daarbij wordt volgens Muller de laagste prijsgarantie waargemaakt. ‘Elke nacht worden de prijzen van AH en Jumbo uitgelezen. Met behulp van een programma gaan we per product op de laagste prijs zitten, dat is geheel geautomatiseerd. Ook voor de A-merken. We weten dat Nederlanders alle prijzen checken, dus we moeten zorgen dat die laagste-prijsgarantie klopt.’

Zie ook: Geschiedenis, feiten en ontwikkelingen in online foodverkoop

Reageer op dit artikel