nieuws

Forse groei in aantal knalaanbiedingen

Branche & Bedrijf 5156

Forse groei in aantal knalaanbiedingen

UTRECHT – Het aantal aanbiedingen waarbij het kortingspercentage 55 procent is of meer, is in de eerste weken van 2018 flink gegroeid in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

In week 1 tot en met 4 van 2017 bedroeg het aantal van dit type knalaanbiedingen in totaal 15. Dit jaar is er al 24 keer een aanbieding met een dergelijk groot kortingspercentage gelanceerd. Procentueel betekent dat een stijging van  60 procent. Dat blijkt uit onderzoek van prijsvergelijkingssite Yenom.

Kortingspercentage wordt gemeld

‘Het gaat hierbij alleen om aanbiedingen waarbij in de promotie ook het kortingspercentage wordt vermeld. Er zijn nog meer aanbiedingen die deze hoge korting hebben, bijvoorbeeld ‘5 voor €10’, maar daar staat dan niet de korting bij’, zegt Pascal Arts van Yenom.

Plus en Boni

Met name Plus en Boni gebruiken acties met flinke kortingspercentages. Beide jaren levert Plus de meeste knalaanbiedingen in deze periode. De supermarktketen lanceerde er begin 2017 8 en dit jaar al 12.

Grootste uitschieters bij Plus

De grootste uitschieters zitten ook, bijna zonder uitzondering, bij Plus. Zo verkocht de formule in 2017 Knorr Wereldgerechten (65 procent korting), Dove bodylotion (72 procent) batterijen van Philips (78 procent) voor duidelijke actieprijzen. In 2018 valt onder meer de aanbieding voor Robijn wasverzachter (67 procent) op. Boni is een van de andere knal-aanbieders. De formule trapt in januari 2018, net als Plus, beduidend vaker het gaspedaal in dan in dezelfde maand een jaar eerder. De supermarktketen verkocht in 2017 in totaal 3 aanbiedingen van 55 procent of meer. Dat jaar verkocht Boni onder meer Sun vaatwastabletten- en gel met 64 procent korting. In de eerste weken van 2018 bood de formule 7 knalacties aan. Ook Jan Linders en Hoogvliet smijten af en toe met flinke kortingspercentages. Hoogvliet verkocht bijvoorbeeld in week 3 van dit jaar toiletblokken van Glorix voor de aanbieding ‘1+2 gratis’.

Groeiend fenomeen in de branche

Knalaanbiedingen zijn de laatste jaren een groeiend fenomeen in de branche. Sinds 2015 zijn er volgens Yenom acties met meer dan 70 procent korting. Dit waren er tot 2017 echter maar een handvol. In 2015 noteerden de prijsvergelijkers er 5, in 2016 6.  Vorig jaar signaleerde Yenom echter 26 aanbiedingen met zo’n korting. Ook hier blijkt dat Plus koploper is wat betreft knalaanbiedingen.

Reageer op dit artikel