nieuws

Maisbrood Jumbo ‘meest misleidende’ product

Branche & Bedrijf 2968

Maisbrood Jumbo ‘meest misleidende’ product

AMSTERDAM – Het Jumbo Goudeerlijk boerenmaisbrood het ‘Gouden Windei’, het meest misleidende product van 2017.

Dat meldt actiegroep foodwatch. Het zelfbenoemde ‘goudeerlijke’ maisbrood is door Jumbo gebakken zónder maismeel.

31 procent stemde op Jumbo

Van de 15.000 mensen die aan de publieksverkiezing hebben meegedaan, stemde 31 procent voor dit brood van Jumbo. Volgens foodwatch heeft het brood alleen wat maisstukjes ter decoratie. Het maisachtig geel kleurtje komt door de toevoeging van de specerij kurkuma.

Kalfsleverworst van Aldi

Tweede in de windei-verkiezing (21 procent van de stemmen) is de kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi geworden. Unilever staat met zijn Conimex Ketjap manis gold op de derde plek. Volgens de consumentenorganisatie is dit ‘gewoon schenkstroop met ketjapsmaak’. Ook fabrikant Innocent met het drankje ‘Superjuice Framboos & kers’ en ‘Muesli vezelrijk’ van Albert Heijn kregen veel stemmen. Inmiddels hebben veel fabrikanten laten weten dat de producten aangepast zijn of nog worden aangepast.

Achtste keer toegekend

Het is de achtste keer dat het Gouden Windei is toegekend. Foodwatch hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het Windei in 2010 met het product Actimel.

Reageer op dit artikel