nieuws

AH, Aldi, Lidl en Jumbo in race Gouden Windei

Branche & Bedrijf 4501

AH, Aldi, Lidl en Jumbo in race Gouden Windei

AMSTERDAM – AH, Aldi, Lidl, Jumbo, Unilever en Coca-Cola zijn genomineerd voor het Gouden Windei.

Dit is de verkiezing die Foodwatch in het leven heeft geroepen voor het, in de ogen van de actiegroep, meest misleidende voedingsmiddel.

Zeven genomineerden

De zeven genomineerden zijn: Aldi Kalfsleverworst, Jumbo Goudeerlijk boerenmaïs, AH Muesli vezelrijk, Lidl Volkoren scharreleierkoeken, Conimex Ketjap manis goud van Unilever, Innocent superjuice van Coca-Cola en Aldi Mama nature citroenconcentraat.

Minst vezelrijke muesli

De kalfsleverworst van Aldi bevat volgens Foodwatch geen kalfslever en de volkoren eierenkoeken van Lidl slechts 6 procent volkorenmeel. Het ‘Boerenmaïs’-brood van Jumbo bevat volgens Foodwatch geen maïsmeel. ‘En voor de maïsuitstraling ligt er wat maïsgries bovenop en een geel kleurtje dankzij kurkuma-extract’, aldus Foodwatch. AH noemt juist haar minst vezelrijke muesli ‘vezelrijk’. Het Aldi Mama Nature citroenconcentraat is volgens Foodwatch eigenlijk verdund citroensap, met viervijfde water.

Twee weken stem uitbrengen

Consumenten kunnen komende twee weken hun stem uitbrengen op de stempagina. Vorig jaar won het sapje van Healthy People Blauwe bosbes en framboos dat vooral uit appel- en druivensap bestaat. Het jaar ervoor wonnen de cranberries van Albert Heijn die bestonden uit twee derde suiker en een derde besjes.

Product aanpassen

Genomineerden passen vaak hun product aan naar aanleiding van de nominatie voor het Gouden Windei. Zo haalde Plus haar pindakaas light boordevol suiker uit het schap, Aldi paste het etiket aan van haar truffelpasta met 0,0006 procent truffel en Albert Heijn halveerde grofweg de suikertoevoeging aan de cranberries.

‘Doorgeprikte marketingleugens’

‘Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden’, meldt Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.

Reageer op dit artikel