nieuws

Online-groei supers door zakelijke klant

Branche & Bedrijf 2149

Online-groei supers door zakelijke klant

ZALTBOMMEL – De online omzet van supermarkten wordt vooral gestimuleerd door zakelijke klanten.

Dat blijkt uit onderzoek van IRI Nederland dat in opdracht van FoodPersonality is uitgevoerd.

Lunch

Het zijn vooral bedrijven waar gezamenlijk wordt geluncht, die zorgen voor de groei van online foodverkopen. IRI noemt als voorbeelden kinderdagverblijven of sport- en schoolkantines.

Groothandels

De groei van de zakelijke marktDit betekent ook dat de groei van ‘online’ niet volledig ten koste gaat van de fysieke supermarkt. Online supermarkten gaan ook de concurrentie aan met groothandels als Sligro en Makro.

A-merken

IRI concludeert ook dat vooral grote A-merken op het boodschappenlijstje van de online shopper staan. De 50 hardst groeiende merken hebben in de eerste 37 weken van dit jaar gezamenlijk een groei van bijna €25 miljoen gerealiseerd. Dat komt overeen met een groeipercentage van 32,5 procent. De top-50 merken zijn goed voor een omzetaandeel van 61,5 procent van de online foodverkopen.

Coca-Cola grootste groeier

De Top 50 wordt gedomineerd door grote A-merken. Kennelijk kiest de consument online graag voor vertrouwde namen, aldus IRI. Daar komt bij dat de grote A-merken ook het meest in het online verkoopkanaal investeren. Coca-Cola voert de lijst aan met een online-omzet van €1,89 miljoen. Campina volgt op de tweede plaats met een omzet van €1,21 miljoen.

Unilever

Unilever staat met maar liefst negen merken (Unox, Robijn, Lipton, Ola, Sun, Calvé, Becel, Knorr, Blue Band) in de Top 50. De omzet van die merken groeide in de eerste negen maanden van dit jaar met €4,4 miljoen.

 

Reageer op dit artikel