nieuws

CBL: Vrachtwagen super op busbaan

Branche & Bedrijf 2237

CBL: Vrachtwagen super op busbaan

LEIDSCHENDAM – Het CBL ziet graag dat vrachtwagens van supermarktketens gebruik mogen maken van busbanen.

De supermarktkoepel denkt dat de maatregel bijdraagt om het fileprobleem in Nederland op te lossen. ‘Het CBL levert een oplossing om de CO2-uitstoot te reduceren op een presenteerblaadje aan het nieuwe Kabinet. Beoogd minister Wiebes kan hier direct mee aan de slag om vrachtwagens uit de file te halen door ze gebruik te laten maken van busbanen en het oprekken van venstertijden in de binnensteden. De besparing die dit oplevert staat gelijk aan de CO2-uitstoot van ruim 11.000 huishoudens’, aldus het CBL.

500 miljoen kilometer jaarlijks

Jaarlijks leggen vrachtwagens volgens het CBL 500 miljoen kilometer af om de schappen in de supermarkten te vullen. Ongeveer 10 procent van de tijd staan vrachtwagens die supermarkten bevoorraden in de file, wat overbodige CO2-uitstoot oplevert. ‘File rijden betekent meer CO2-uitstoot. Een vrachtwagen stoot in de file 2,4 keer zoveel uit. Als de supermarkten en foodservice bedrijven bevoorraad kunnen worden zonder dat het vrachtverkeer in de file staat, is dat een grote winst voor het milieu’, zegt de supermarktkoepel.

Eigen rijstrook voor vrachtwagens

Eerder vandaag presenteerde de ANWB een  rapport waarin ANWB-leden oplossingen aandragen voor het fileprobleem. Zo pleiten de leden voor een eigen rijstrook voor vrachtwagens, beter openbaar vervoer op drukke trajecten en meer thuiswerken. Dit rapport, ‘Maak Nederland filevrij’, wordt vandaag overhandigd door directeur Frits van Bruggen van de verkeersorganisatie aan de Tweede Kamer. Als er niets wordt gedaan aan het fileprobleem, stijgt het aantal files tot 2021 met 38 procent ten opzichte van 2015, voorspelt de ANWB. Tot 2030 kan de stijging zelfs 70 procent bedragen ten opzichte van 2014.

Reageer op dit artikel