nieuws

‘Strop supers €54 miljoen bij mislopen WK’

Branche & Bedrijf 1955

‘Strop supers €54 miljoen bij mislopen WK’

AMSTERDAM – Als het Nederlands elftal het WK in Rusland misloopt, blijft er € 54 miljoen aan inkomsten op tafel liggen bij de Nederlandse supermarkten denkt retaildeskundige Paul Moers.

Niet alleen supporters hopen op een ontsnappingsroute richting het WK in Rusland voor het Nederlands elftal. Ook winkelketens kijken hoopvol naar de thuiswedstrijd tegen Bulgarije van zondag.

Kost sommige sectoren veel geld

Loopt Oranje het WK mis, dan kost dat sommige sectoren veel geld. ‘Supermarkten hebben tijdens Frankrijk – Nederland tranen met tuiten zitten huilen’, zegt retaildeskundige Paul Moers tegen het ANP.

Veel gegeten en gedronken

Van de supermarkten weten we dat het WK in Brazilië in 2014, waar Nederland derde werd, ze € 54 miljoen aan extra inkomsten opleverde. Moers verwacht dat als Oranje het WK definitief misloopt er een vergelijkbaar bedrag op tafel blijft liggen. ‘Er wordt ongelooflijk veel gegeten en gedronken tijdens zo’n toernooi. Mensen gaan bij elkaar de wedstrijden kijken.’

Ook slijterijen missen omzet

Behalve supermarkten halen ook slijterijen minder omzet. ‘Maar de meeste mensen drinken toch bier en halen dat bij de supermarkt.’ Als de oranjegekte een beetje toeslaat zijn ook de vlaggetjes en andere versieringen niet aan te slepen tijdens de eindtoernooien. ‘Winkels als Blokker en Action zullen dat wel merken.’ Verder kunnen elektronicaketens een extra verkoop van televisies in de maanden voor het WK wel vergeten.

Slecht voor televisierechten

Het Nederlandse voetbal verliest aan waarde als na het EK van 2016 ook het WK van volgend jaar wordt gemist, stelt sportconsultant Frank van den Wall Bake. ‘Dat is slecht voor de televisierechten, voor de aantrekkelijkheid van Nederlandse spelers en coaches, voor de bedragen die de KNVB kan krijgen voor oefenduels’, somt hij op. ‘Maar uiteraard ook voor de fans die toch een zekere mate van interesse verliezen.’

Sponsors kunnen interesse verliezen

Ook sponsors kunnen hun interesse verliezen, waarschuwt Van den Wall Bake. ‘Rusland is dichtbij, dus daar zouden best veel sponsors relaties mee naar toe nemen. Als dat niet doorgaat kunnen ze denken: ‘we gaan eens kijken of we iets anders kunnen gaan doen’.’

Reageer op dit artikel