nieuws

Slechter leven-sticker Lubach duikt op in AH

Branche & Bedrijf 6779

Slechter leven-sticker Lubach duikt op in AH
Screenshot uit de bewuste uitzending van Arjen Lubach.

WAGENINGEN – De ‘slechter leven’-stickers die gelanceerd zijn in het tv-programma Zondag met Lubach (ZML) zijn opgedoken in de schappen van een Albert Heijn.

In Wageningen bij een AH heeft een klant, tegen het advies van Arjen Lubach om ‘alleen thuis te plakken’, enkele stickers in de winkel op vleesproducten geplakt meldt De Gelderlander.

Vlees niet weggegooid

AH zegt tegen de regionale krant dat de stickers worden verwijderd en dat het vlees niet wordt weggegooid. Het Wageningse filiaal verwijst naar het hoofdkantoor. ‘Mochten er stickers geplakt worden dan halen we die er weer vanaf. Het zou namelijk zonde zijn als we goede producten hierdoor niet kunnen verkopen’, zegt een woordvoerder van de marktleider tegen de krant.

Stickeractie zondag gelanceerd

Lubach lanceerde zondagavond de stickeractie tegen niet-diervriendelijk vlees. Daarop staan plaatjes van dieren die onder erbarmelijke omstandigheden leven. Mensen kunnen de plaatjes op vlees zonder keurmerk plakken. Maar Lubach zei in zijn televisieprogramma ook met een vette knipoog dat het niet de bedoeling is om de stickers stiekem op vlees in supermarkten te plakken.

Aandacht voor wantoestanden bio-industrie

Met de actie vraagt de presentator aandacht voor de wantoestanden in de bio-industrie en honderdduizenden dieren die zijn omgekomen door stalbranden. Mensen kunnen de stickers gratis bestellen via de website slechterleven.nl.

AH: aandacht Lubach is goed

AH zegt dat het goed is dat Lubach aandacht besteedt aan dierenwelzijn. ‘Net als hij, vinden wij het ook een belangrijk onderwerp. Bij Albert Heijn nemen we onze verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn en duurzaamheid en zijn we ons bewust van onze belangrijke rol als grote supermarkt hierin’, laat AH-woordvoerder Menno van der Vlist aan Distrifood weten. ‘Dat heeft inmiddels tot aanzienlijke verbeteringen geleid. Dat verbeteren doen we niet alleen. We werken daarom samen met boeren, leveranciers en maatschappelijke organisaties zoals de Dierenbescherming. Met hen kijken we voortdurend wat we verbeteren, wat mogelijk is en wat niet. Daarbij gaat het altijd om de balans tussen mens, dier en milieu. Albert Heijn heeft hierin altijd een voortrekkersrol gehad en zal dat ook blijven doen.’

CBL: geen stickers plakken

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gaat het te ver om stickers op vlees in supermarkten te plakken. ‘Wij keuren het af om producten in supermarkten te vernielen, dat mag niet. Er zijn andere en effectievere manieren om hier aandacht voor te vragen’, zegt een woordvoerster van de supermarktbrancheorganisatie.

Reageer op dit artikel