nieuws

Van der Laan: Action is geen hype

Branche & Bedrijf 4382

Van der Laan: Action is geen hype

AMSTERDAM – Action-topman Sander van der Laan stelt dat het succes van Action allesbehalve een hype is en dat de formule vrijwel niet is te kopiëren.

‘Elke week 200 nieuwe spullen klinkt simpel, maar dat is het niet. Veel bedrijven veranderen hun assortiment een keer per jaar. Wij doen het elke dag. Verander maar eens twaalf weken lang elke dag het assortiment tegen de allerlaagste prijs. Wij hebben een platte organisatie, kopen heel grote volumes in, hebben een speciale manier van inkopen, betalen niet de hoogste huur en doen weinig aan reclame. Die combinatie is niet makkelijk kopieerbaar’, zegt de voormalige Albert Heijn-ceo in een interview met de Financiële Telegraaf.

Action is geen hype

Het succes van de budgetketen is volgens hem dan ook allesbehalve een hype. ‘Vijf jaar geleden vonden mensen het nog heel normaal om een spijkerbroek van €155 te koppen of met KLM te vliegen. Nu vind je een spijkerbroek van €19 ook goed en ook dat Easyjet je van a naar b brengt. Op die trend zit Action ook. Het is geen hype. Value-retailing is al een aantal jaren in opkomst.’

Omzetgroei in bestaande winkels

Action heeft inmiddels 950 winkels. Vorig jaar heeft de formule er 197 geopend. Twee derde van de €2,7 miljard omzet komt inmiddels uit het buitenland. ‘In al onze winkels weten we elk jaar meer mensen te trekken. In de bestaande vestigingen was de groei het afgelopen jaar 7 procent. Het echte geheim is dat de winkels er iedere week anders uitzien, omdat we wekelijks 150-200 nieuwe artikelen verkopen. Eigenlijk kun je onze formule pas echt begrijpen als je de winkel 52 keer, een keer per week, bezocht hebt.’

Kwaliteit en eigen merken

Van der Laan stelt dat kwaliteit steeds belangrijker wordt voor de discountketen. ‘We willen met onze kwaliteit in het midden van de markt zitten. We ontwikkelen steeds meer eigen merken, bijvoorbeeld bij doe-het-zelf. Daarvan moet de kwaliteit ook in het midden van de markt zitten..We doen steeds vaker rechtstreeks zaken met A-merken. Omdat ons volume zo groot is, willen ze graag bij ons op de schappen liggen.’

Reageer op dit artikel