nieuws

Pannenactie AH kost Royal Delft veel omzet

Branche & Bedrijf 2818

Pannenactie AH kost Royal Delft veel omzet

DELFT – De Nederlandse fabrikant van aardewerk, glazen, bestek en kookgerei Royal Delft heeft de omzet in het eerste halfjaar van 2017 flink zien dalen. De actie van Albert Heijn waarbij klanten konden sparen voor pannen van concurrent Villeroy & Boch speelde daarbij een belangrijke rol.

Topman Henk Schouten van Royal Delft sprak al rond de lancering van de spaaractie door Albert Heijn de vrees uit dat alle andere pannenfabrikanten dat zouden gaan merken in de verkopen en hij lijkt gelijk te hebben gekregen. Royal Delft is de fabrikant achter het merk BK Cookware.

Minder omzet en rode cijfers

De omzet van Royal Delft zakte met bijna 18 procent tot €9,7 miljoen. Onder de streep noteerde het oudste beursgenoteerde bedrijf van Nederland een verlies van €111.000, waar vorig jaar in dezelfde periode nog een winst van 115.000 euro werd geboekt.

Markt wordt niet groter

‘De markt wordt niet ineens groter, dus wij gaan dat op de een of andere manier merken’, zei topman Henk Schouten van  Royal Delft enkele maanden geleden al. ‘Dat geldt trouwens ook voor andere concurrenten, zoals Tefal’, voegde hij eraan toe.

Ook Chinese markt ontwikkelt zich moeizaam

Hoe sterk het nadelige effect zou zijn, kon Schouten toen nog niet inschatten. ‘Het is voor het eerst dat zo’n grote partij een spaaractie houdt met pannen’, zei hij. Royal Delft verwacht nu aanhoudende druk op het resultaat vanwege moeizame ontwikkelingen op de Chinese markt, waar normaliter veel Delfts Blauw-aardewerk wordt verkocht. Het bedrijf deed geen concrete uitspraken over het resultaat voor 2017.

Reageer op dit artikel