nieuws

Omzetten groeien ook in juli flink door

Branche & Bedrijf 1559

Omzetten groeien ook in juli flink door

DONGEN – Nederlandse supermarkten hebben de omzet in juli met 2,6 procent zien groeien tot €2,56 miljard. Daarmee ligt het groeicijfer ook in deze maand fors boven het jaargemiddelde van 2016.

Dat blijkt uit door onderzoeksbureau GfK gepubliceerde cijfers. Over heel 2016 nam de supermarktomzet met 1,3 procent toe. De omzettoename in juli valt wel lager uit dan die over het hele tweede kwartaal toen de verkopen liefst 4,2 procent hoger uitkwamen. De verschuivingen op maandbasis zijn vaak te wijten aan het anders vallen van koopdagen.

Waarde kassabon stijgt met 6,1 procent

Opvallend is dat Nederlanders vooral meer uitgeven per bezoek aan de supermarkt. Nederlanders gaven in juli gemiddeld €23,54 uit per kassabon, 6,1 procent meer dan een jaar eerder.  De door GfK gepubliceerde cijfers laten verder een lichte toename zien van het marktaandeel van online. In het tweede kwartaal van 2017 kwam het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet uit op 2,8 procent, tegen 2,7 procent in het eerste kwartaal.

Groter deel boodschappenbudget naar online

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de toename overigens groter. Het percentage online lag in het tweede kwartaal van 2016 nog maar op 2,1 procent.  Online shoppers blijven ook meer geld uitgeven via het web. Inmiddels geven de zogenoemde multichannel-shoppers 29,7 procent van hun boodschappenbudget online uit, tegen 29,3 procent in het tweede kwartaal van 2016.

Reageer op dit artikel