nieuws

Siep de Haan: ‘online geen geld te verdienen’

Branche & Bedrijf 1375

Siep de Haan: ‘online geen geld te verdienen’
Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

ALPHEN AAN DEN RIJN – Hoogvliet-topman Siep de Haan ziet ‘niet veel licht aan de horizon’ als het gaat om geld verdienen met online boodschappen.

Siep de Haan zegt dat in een interview met Retailtrends. ‘Onder de huidige omstandigheden, met de bestaande logistieke oplossingen, de volumes en de complexiteit van het totale proces, verwacht ik niet dat daar de komende vijf tot zeven jaar geld aan verdiend wordt’, aldus de Hoogvliet-directeur.

‘Gaat om totale attractiviteit’

De Haan vindt dat echter geen reden om dan maar niet online actief te zijn. Het hoort volgens hem bij het totaalpakket dat een supermarktketen zijn klanten aanbiedt. ‘Het gaat om je totale verdienmodel. Er zijn meerdere categorieën waarmee we geen geld verdienen. Voor de klant gaat het om de totale attractiviteit van je formule’, aldus Siep de Haan.

Het nieuwe retailevenwicht

Volgens De Haan betalen partijen, of ze nou wel of niet meedoen, toch wel mee aan de ontwikkeling van wat hij noemt ‘het nieuwe retailevenwicht’ dat de komende tien jaar ontstaat. ‘Het is door de hond of door de kat gebeten worden. De sterke partijen, die logistiek en financieel fit zijn, blijven overeind. Andere partijen zullen mogelijk in de consolidatie een keer verdwijnen. Wij investeren er wel in en zijn ervan overtuigd dat we daarmee ons marktaandeel overeind houden en boven de markt blijven groeien. Door niet mee te doen, ontstaat het risico dat er erosie ontstaat op je omzetontwikkeling, omdat concurrenten kannibaliserend werken. In onze sector is het effect op je exploitatie dramatisch als je meerdere procenten van je omzet verliest.’

Siep de Haan: voorlopig alleen in eigen marktgebied

De directeur gaat ook in op het gebied waarin Hoogvliet zijn online activiteiten ontplooit. Waar eerder een pilot plaatsvond in Amsterdam, buiten Hoogvliet’s marktgebied, richt de keten zich momenteel volop op het eigen, vertrouwde marktgebied. ‘We werken met PostNL samen, dus in theorie zouden we morgen heel Nederland kunnen doen. Maar we houden het voorlopig bij ons eigen marktgebied. Want als je echt gas geeft, vergroot je ook je verlies’, aldus De Haan.

Versmarkt krijgt mogelijk nieuwe kans

Behalve over online beantwoordt Siep de Haan ook vragen over het Versmarkt-concept. Ondanks de snelle sluiting van de twee Versmarkten die Hoogvliet voorheen had, sluit de topman niet uit dat er wederom aparte Versmarkten komen. ‘ We geven ons nog niet gewonnen. Achter de schermen zijn we bezig te kijken hoe we voor elkaar kunnen krijgen.’ Volgens De Haan is het nog niet zo makkelijk om een dergelijk concept van de grond te krijgen. ‘Tegelijkertijd is dat niet waar wij als supermarkt traditioneel sterk in zijn, we zijn niet geboren als horeca-ondernemers. Dat betekent dat we moeite hebben met het invullen van dat soort aspecten.’

 

Reageer op dit artikel