nieuws

Helft online klanten haakt direct af

Branche & Bedrijf 4049

Helft online klanten haakt direct af

DONGEN – De helft van de huishoudens die online boodschappen bestellen, haakt direct af. Vooral oudere klanten laten het bij één bestelling.

Cijfers van marktonderzoeker GfK laten zien dat ruim 23 procent van de huishoudens in Nederland in de afgelopen drie jaar weleens online boodschappen heeft gedaan bij een supermarkt. Echter bijna de helft (49 procent) laat het bij die eerste bestelling. Research director Joop Holla van GfK: ‘Vooral ouderen haken af na de eerste keer. Bijna twee derde is 50 jaar en ouder.’

Marktaandeel online stijgt wel

De cijfers van het onderzoeksbureau tonen aan dat het vooral de huishoudens met kinderen en een hoog inkomen zijn, die na de eerste online order blijven bestellen bij een websupermarkt. Uit de jongste cijfers blijkt dat het marktaandeel van online in het eerste kwartaal van 2017 is uitgekomen op 2,7 procent, tegen 1,8 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Multichannelklant geeft meer online uit

Shoppers die ook online boodschappen doen, geven daaraan wel een steeds groter deel van hun boodschappenbudget uit. Van iedere €100 ging in het eerste kwartaal van 2016 nog €26,40 naar websupermarkten. Inmiddels is dat toegenomen tot €31,10, aldus GfK.

Reageer op dit artikel