nieuws

‘Stop met investeren in online’

Branche & Bedrijf 4130

‘Stop met investeren in online’

AMSTERDAM – Er is geen enkele reden om aan te nemen dat supermarkten het online in e-commerce goed gaan doen, zegt Hans van Tellingen.

Lees het hele interview met Hans van Tellingen op Foodmagazine

Dat stelt de directeur van onderzoeksbureau Strabo in een interview met Foodmagazine. Van Tellingen heeft zich vastgebeten in de in zijn ogen te rooskleurige cijfers die de ronde doen. Die cijfers gaan over online verkoop. Hij komt zelf tot een heel andere conclusie: het aandeel online omzet zal niet boven de 5 à 6 procent uitkomen in 2025. Volgens zijn eigen onderzoek blijft de online supermarktbesteding marginaal.

Online is minder dan de omzetgroei in steen

De feiten zijn onomstotelijk, zegt Van Tellingen: ‘Het marktaandeel van de online supermarktbestedingen is op dit moment nog maar 1,27 procent.’ En: ‘Het jaarlijkse omzetvolume van de totale online supermarktaankopen bedraagt nog minder dan de omzetgroei van de fysieke supermarkten.’

Het aandeel online is enorm overschat

Samen met kennisplatform Supermarkt & Ruimte en vastgoedadviseur SuperVastgoed, voerde Van Tellingen een onderzoek uit om een ‘realistischer beeld’ te krijgen. De directe aanleiding was de publicatie van diverse onderzoeksrapporten door gerenommeerde instellingen als banken en adviesbureaus als Deloitte. ‘Vanuit onze dagelijkse praktijk kwam het geschetste beeld in deze rapporten niet overeen met wat wij zagen. In onze optiek werd het marktaandeel van online supermarktomzet flink overschat.’

Voor de drie partijen reden om een halfjaarlijks onderzoek op te starten, waarbij ruim 1500 consumenten worden ondervraagd over hun online supermarktbestedingen. Inmiddels hebben Supermarkt & Ruimte en Strabo drie van deze metingen uitgevoerd, voldoende voor de partijen om hun conclusies te trekken.

Bezoek ook het congres Food & E-commerce van Foodmagazine, Distrifood en Twinkle op 27 juni: www.foodenecommerce.nl

Reageer op dit artikel