nieuws

Omzetgroei supermarkt in hogere versnelling

Branche & Bedrijf 2538

Omzetgroei supermarkt in hogere versnelling

DOETINCHEM – Supermarkten hebben de wind in de rug. De omzetgroei in de eerste 15 weken van dit jaar ligt op een duidelijk hoger niveau dan de afgelopen jaren. ‘De crisis is echt achter de rug.’

De jongste omzetcijfers liegen er niet om. IRI komt tot en met week 15 uit op een groei van 3,8 procent, Nielsen noteert een marktgroei van 3,5 procent terwijl GfK op een omzettoename van 2,1 procent uitkomt.

Toegenomen consumentenvertrouwen

Nu Pasen achter de rug is, kan een nieuwe balans worden opgemaakt en de conclusie is helder: supermarkten hebben de wind weer behoorlijk in de rug. Het toegenomen consumentenvertrouwen weerspiegelt zich in de omzetontwikkeling. Het herstel dat zich in de tweede helft van vorig jaar al aankondigde, zet zich in de eerste maanden van dit jaar versterkt door. ‘De crisis is echt achter de rug’, zegt research director Joop Holla van GfK.

Met name servicesupermarkten profiteren

Het zijn met name de servicesupermarkten die profiteren, zo blijkt uit de cijfers van Nielsen en IRI. Waar Nielsen voor de totale markt op een groei van 3,5 procent uitkomt, blijven Aldi en Lidl steken op een omzetgroei van 2,2 procent. Bij IRI groeit de totale markt met 3,8 procent, maar als Lidl en Aldi niet zouden worden meegenomen, is de groei zelfs 4,1 procent. Prijsstijgingen spelen daarbij een belangrijke rol, maar IRI ziet zeker ook een toename in volume.

Agf is grootste groeifactor

Vooral de versgroepen laten volgens Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI, een groei zien. ‘Agf is hierbij de grootste groeifactor. En de omzetgroei wordt duidelijk niet meer gedreven door harddiscounters. Servicesupers groeien weer sterker,’ zegt Van Beekveld.

Omzet gezamenlijke supermarkten €10,6 miljard

De groei van 3,8 procent over de eerste 15 weken is ook fors in vergelijking met de jaren ervoor. In 2016 was de groei over de eerste 15 weken ten opzichte van dezelfde periode in 2015 1,9 procent en in 2015 ten opzichte van dezelfde periode in 2014 3,2 procent. IRI noteert over de eerste 15 weken van dit jaar een totale omzet bij de gezamenlijke supermarkten van €10,6 miljard tegenover €10,2 miljard in dezelfde periode vorig jaar.

Reageer op dit artikel