nieuws

A-merken vallen super aan met webshop Shobr

Branche & Bedrijf 6682

A-merken vallen super aan met webshop Shobr

DOETINCHEM – Een online marktplaats voor A-merken, genaamd Shobr, zet de aanval in op supermarkten. Binnen Shobr kunnen A-merken hun directe verkoop aan consumenten bundelen.

Shobr begint direct na de zomer met een soft launch. Begin 2018 moet de webshop zich op het grote publiek gaan richten. Eind dit jaar opent ook een eigen dc. Er komt een minimale bestelhoeveelheid, maar bezorgen is gratis en op het door de consument gewenste tijdstip, veelal de volgende dag.

Carlsberg één van de financiers

Het initiatief Shobr is in Denemarken uitgerold in samenwerking met de Deense A-merkenassociatie SLF en een aantal A-merken. De familie Carlsberg is één van de financiers. ‘Shobr wordt geen webwinkel met alleen maar kw’, zegt Frank van der Tol, verantwoordelijk voor Shobr in Nederland. Shobr.nl is overigens nu al in de lucht.

In zee met grote agf-leverancier

Volgens Van der Tol gaat Shobr ook in zee met een grote agf-leverancier die met een eigen ‘A-merk’ komt. Shobr Nederland is ook in gesprek met bloemenleveranciers en andere versaanbieders. ‘Het idee achter Shobr is dat fabrikanten binnen het platform een eigen web-omgeving krijgen. De fabrikant krijgt volledige zeggenschap over zijn eigen prijsbeleid en profiteert van een omgeving waar andere leveranciers ook hun producten aanbieden.’

Shobr levert klantendata

Shobr profiteert van de marketingkracht van de gezamenlijke merken en levert hen de klantendata. Van der Tol zelf is overigens een kenner van de webmarkt. Hij werkte aan webshops voor onder andere Wehkamp, Sligro Foodservice, Hema, Hoogvliet en Plus. Van der Pol: ‘De kracht richting consument is dat een fabrikant de volledige breedte en diepte van zijn assortiment kan aanbieden. Omdat hij met deze directe verkoop aan de klant geen marge hoeft af te dragen aan de retailer, kan hij ook een scherpe prijs neerzetten.’

Omzet groeit 20 tot 30 procent per maand

Shobr start bescheiden en wil in eerste instantie beginnen met een breed en ondiep assortiment van zo’n 3000 sku’s. Er is al een landelijke partner voor bezorging; de naam ervan wil Shobr nog niet vrijgeven. In Denemarken verkopen op dit moment ruim 160 merken via het foodplatform, daaronder veel kleine merkenleveranciers. De omzet is nog bescheiden, maar groeit met 20 tot 30 procent per maand. Volgens Van der Tol is de Deense webwinkel nu al winstgevend.

Shobr is op 27 juni met een spreker aanwezig op het Food & E-commerce Event van Distrifood en Twinkle. Meer info: Foodenecommerce.nl

Reageer op dit artikel