nieuws

Lector Ploos van Amstel: ‘websupers knullig’

Branche & Bedrijf 1801

Lector Ploos van Amstel: ‘websupers knullig’
Walther Ploos van Amstel

AMSTERDAM – Volgens Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de HvA hebben veel supermarktketens halfbakken online proposities. ‘Er wordt op een knullige manier gewerkt,’

Op 27 juni houdt Distrifood, samen met Foodmagazine en Twinkle, het congres Food & E-commerce. Walther Ploos van Amstel is spreker tijdens dat event. Meer informatie: www.foodenecommerce.nl 

Ploos van Amstel vindt dat als het gaat om de online boodschappenmarkt er aan de kant van de retailers nog een flinke slag te slaan is. ‘Veel supermarktketens hebben halfbakken online proposities. Er wordt op een knullige manier gewerkt, bijvoorbeeld met traditionele bestelbussen. Of, ze verzamelen de bestellingen in de winkel. Dat past helemaal niet bij de huidige markt. Bovendien brengen ze de boodschappen dan tot in de keuken. Dat is een dure propositie, want je verliest een hoop tijd per aflevering.’

Leveranciers moeten samenwerken op een platform

De lector aan de Hogeschool van Amsterdam doet zijn uitspraken op de website van Twinkle. Volgens Ploos van Amstel moeten leveranciers meer samenwerken om de online foodmarkt in Nederland verder te helpen groeien. ‘Het Plaza-model van bol.com zou je ook kunnen gebruiken voor levensmiddelen’, aldus Walther Ploos van Amstel. ‘Denk aan een shop-in-shop voor leveranciers. Picnic zou lokale leveranciers een platform kunnen bieden waarop zij samen profiteren van het disruptieve karakter van de start-up. Leveranciers moeten echt op een andere manier naar hun planning gaan kijken dan in de traditionele markt.’

Voorraad moet geen margekiller worden

Ploos van Amstel vertelt tijdens Food & E-commerce over verschillende onderwerpen. ‘Ik praat over hoe je het distributienetwerk beter inricht, hoe je zoveel mogelijk kunt bezorgen in zo weinig mogelijk tijd en hoe je kunt voorkomen dat je voorraad een margekiller wordt’, zegt hij. Tijdens Food & E-commerce delen verschillende retailers, A-merken en analisten hun ervaringen en kennis over de online foodmarkt. Naast Walther Ploos van Amstel staan sprekers van onder andere Picnic, Coca-Cola, Albert Heijn Online, Shobr.com en Unilever op het programma.

Reageer op dit artikel