nieuws

Nieuwe Nederlander houdt van A-merken

Branche & Bedrijf 2025

Nieuwe Nederlander houdt van A-merken

AMSTERDAM – Zogenoemde nieuwe Nederlanders hebben een veel sterkere voorkeur voor A-merken dan autochtone Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek door GfK.

Bij het doen van boodschappen heeft 40 procent van de nieuwe Nederlanders een voorkeur voor A-merken. Dat is bij 18 procent van de autochtone Nederlanders het geval. Ook is de niet-Westerse allochtoon met een overwegend islamitische achtergrond vaker geneigd tot het doen van impulsaankopen.

Inzichten voor retailers en fabrikanten

GfK presenteerde vorige week de resultaten van een online-onderzoek onder 500 nieuwe Nederlanders. Ter vergelijk van de resultaten is ook een groep van 500 autochtone Nederlanders onderdeel van de steekproef gemaakt. Doel is om retailers en fabrikanten inzichten te bieden ter ondersteuning van hun marketingstrategie. GfK heeft zich specifiek gericht op de niet-Westerse allochtoon met een overwegend islamitische achtergrond. Een zeer relevante groep bestaande uit ongeveer 1 miljoen consumenten waar nog te weinig over bekend is bij supermarktketens en fabrikanten.

Meer mensen betrokken bij aankoop

Bij het doen van een aankoop door nieuwe Nederlanders zijn veel vaker méér mensen betrokken blijkt verder uit het onderzoek. Behalve de partner worden zij tijdens het aankoopproces relatief vaak vergezeld door hun kinderen, ouders of andere familie-leden. Yvette Bracke, Senior Research manager bij GfK, presenteerde de onderzoeksresultaten en schetste verder dat de nieuwe Nederlanders veel vaker impulsaankopen doen. Bij het doen van boodschappen schaft 16 procent van hen iets aan wat ze van te voren niet van plan waren om te kopen. Dit is bij de autochtone Nederlanders slechts bij 6 procent het geval.

Exact weten wat te kopen

Voorafgaand aan een winkelbezoek weet 46 procent van de nieuwe Nederlanders van te voren exact wat ze willen kopen. Onder de autochtone Nederlanders is dat 67 procent. Yvette Bracke: ‘De nieuwe Nederlanders geven vaker onverwachts geld uit en zijn bovendien meer gecharmeerd van acties. Ze zijn daarmee snel te verleiden tot het doen van een aankoop.’ Een belangrijk verschil in houding en shoppergedrag.

Veel meer over het onderzoek in Distrifood 16 van 22 april 2017.

Reageer op dit artikel