nieuws

GfK voorspelt recordomzet met Pasen

Branche & Bedrijf 1278

GfK voorspelt recordomzet met Pasen

DONGEN – Onderzoeksbureau GfK verwacht dat supermarkten dit jaar een 2,1 procent hogere omzet behalen met Pasen dan vorig jaar. Ze stevenen daarmee af op een nieuw omzetrecord.

GfK verwacht dat supermarkten dit jaar €794 miljoen omzet met Pasen maken, tegen vorig jaar €778 miljoen. Dat is iets lager dan de voorspelling van brancheorganisatie CBL, die een omzet van €800 miljoen voorspelt. De door GfK geprognotiseerde omzet van €794 miljoen zou een verbetering zijn van de in 2013, met €779 miljoen, hoogst gemeten Paasomzet ooit.

Top vijf Pasen

Paasbrood, toastjes, ijsdesserts, voorgebakken brood en chocolade zijn volgens GfK de populairste producten met Pasen. Zuivel (room) en buitenlandse kaas stoten dit jaar rundvlees en aperitieven uit de top 15 van best verkochte producten.

Premium huismerken

Veel van deze veel verkochte producten zullen van de luxe premium private labels zijn. Het betrefft tijdelijk assortiment van huismerken zoals Delicieux van Lidl, Plus Moment en AH Excellent die met luxe folders worden ondersteund. In de Paasweek zijn private labels goed voor 43,1 procent van de omzet regen 41,9 procent in een gemiddelde reguliere week.

Maart minder omzet

Doordat Pasen dit jaar in april valt, hebben supermarkten hun omzet in maart met bijna 1 procent zien dalen. In totaal werd vorige maand €3,37 miljard uitgegeven in de Nederlandse supermarkten. Per kassabon werd daarbij gemiddeld €23,19 afgerekend, wat 1,8 procent meer was dan in maart 2016. Het aantal uitgegeven kassabonnen daalde in maart echter met 2,5 procent, wat de omzetdaling verklaart.

Reageer op dit artikel