nieuws

Vers en ontbijt stuwen omzet McDonald’s

Branche & Bedrijf 930

Vers en ontbijt stuwen omzet McDonald’s

AMSTERDAM – McDonald’s Nederland heeft zijn omzet over 2016 zien stijgen met 8,6 procent tot €732 miljoen. De fastfoodketen noemt ontbijtproducten en vers als belangrijke redenen voor het succes.

Ook de verruiming van openingstijden maakt dat McDonald’s 4,1 miljoen extra gasten trok. De restaurants gingen eerdere open en bleven dat ook langer. ‘De verse bereiding van nieuwe producten zoals de Maestro Angus Beef en Maestro Premium Chicken maar ook de ontbijtproducten met versgebakken eieren hebben bijgedragen aan het positieve resultaat over 2016’, aldus de keten. Manu Steijaert, Algemeen Directeur McDonald’s Nederland: ‘Afgelopen jaar hebben we fors geïnvesteerd in ons ontbijt. Het per 1 augustus openstellen van alle McDrives vanaf 7 uur heeft extra omzet opgeleverd. Zo zagen wij een toename van 17,3% in de ochtenduren tot 11 uur. Daarnaast is de verkoop van onze vernieuwde ontbijtproducten met versbereide eieren en onze vernieuwde croissants een groot succes te noemen. Al met al heeft ons ontbijt een positief effect gehad bij onze gasten. Een nog grotere groei zien we nog steeds in de late avonduren: 19,5% meer omzet in vergelijking met het jaar ervoor.’

Nieuwe versbereiding werkt goed

McDonald’s  heeft oondertussen 186 van de 246 restaurants omgebouwd naar een nieuwe keuken- en counteropstelling, die erop is ingesteld de bestelling vers te bereiden voor haar gasten, onmiddellijk nadat de bestelling is gedaan. Als eerste in Europa zullen in Nederland medio 2017 alle restaurants van deze opstelling zijn voorzien. De grootste stijgers onder het aantal bestellingen (+5,3%) zijn de vertrouwde favorieten en speciale versies van McDonald’s iconen zoals de Quarter Pounder en de Big Mac, aldus de keten in een persverklaring. Steijaert: ‘Daarnaast zien we de populariteit van onze Premium burgers zoals de Maestro een enorme groei doormaken. De Maestro Angus Beef groeide met 231% in 2016. De Maestro burger is een van de redenen waarom we zo veel nieuwe en terugkerende klanten hebben gekregen. Dit ging samen met meer dan een verdubbeling van het percentage bestellingen via onze Easy Orderkiosks in het restaurant naar 28% van het totaal.’

Personaliseren is een duidelijke trend

De inmiddels 11 restaurants met een McCafé zien de grootste stijging met 2% extra omzet op jaarbasis. In 2017 komen daar nog eens bijna 40 McCafé’s bij. ‘Table Service breidden we uit van 10 naar 70 restaurants. Voor eind 2017 zullen alle restaurants met een McDrive Table Service bieden. Ook leert McDonald’s van nieuwe mogelijkheden met personaliseren als MyBurger (5 restaurants) en onze Salad Bar (3 restaurants in 2016). ‘ Zo stimuleerde My McFlurry de McFlurry-omzet zelfs met 15%.’

Reageer op dit artikel