nieuws

SvhJ schrapt strijd om beste buurtsuper

Branche & Bedrijf 2284

SvhJ schrapt strijd om beste buurtsuper

NIJKERK – De strijd om de titel van beste buurtsupermarkt wordt geschrapt uit de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. Dat is mede het gevolg van nieuwe ontwikkelingen in de branche.

De wijziging betekent dat de opzet van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing 2017-2018 wordt versimpeld.

Er is nu een categorie

‘Er is nu maar één categorie, de supermarkt. Zonder een onder- of bovengrens, mits ze een volwaardig supermarktassortiment hebben’, zegt organisator Sjaak de Korte in een interview in Distrifood.

Afhaken van enkele hofleveranciers

Het afhaken van enkele hofleveranciers van de buurtsuperwedstrijd is één van de oorzaken van de wijziging. ‘In de aanloop naar de nieuwe verkiezing werd duidelijk dat Spar zich niet wilde inschrijven voor de Buurtsuper-verkiezing. Reden is dat zij zich volledig willen storten op de ontwikkeling van het city-concept en convenience. Om die reden vinden ze dat hun winkels niet meer representatief zijn voor een buurtsupermarktverkiezing.’ Volgens De Korte liet ook Coop weten niet mee te doen en bleek de animo binnen Plus voor de Buurt-super-verkiezing gering.

Kritiek op winst van Albert Heijn Schiphol

De kritiek op de deelname en winst van Albert Heijn Schiphol in SvhJ weegt ook mee in het besluit. ‘De deelname van die winkel zorgde tijdens de verkiezing al voor discussie. Na de winst van AH Schiphol hebben bestuur en organisatie besloten de criteria voor de Buurtsupermarkt-verkiezing onder de loep te nemen. AH Schiphol mag weliswaar zelf het gevoel hebben als buurtwinkel te functioneren, maar is onvergelijkbaar met de gemiddelde buurtsupermarkt.’

Groei van convenience-concepten

Ook de afname van het aantal buurtwinkels en de groei van convenience-concepten had invloed. ‘Bij de laatste verkiezing hadden we voor de buurtwinkels als criterium: je moet óf een bepaalde oppervlakte hebben, óf een bepaalde omzet. Na de winst van AH Schiphol hebben we als bestuur en organisatie besloten dat het zo niet langer gaat. Een buurtwinkel moest bij een volgende keer zowel qua omzet als oppervlakte voldoen aan een aantal voorwaarden. We hebben vijf scenario’s opgesteld en die voorgelegd aan de raad van advies. Ook een verkiezing voor convenience-concepten, maar die zijn erg lastig met elkaar te vergelijken. Uiteindelijk moesten we de conclusie trekken dat er momenteel geen podium is voor een soort Buurtsupermarkt-verkiezing’, aldus de organisator.

Reageer op dit artikel