nieuws

Supermarkt verliest meest bij boycot

Branche & Bedrijf 3185

Supermarkt verliest meest bij boycot

LEUVEN – Supermarkten die in conflict zijn met een producent, verliezen bij een boycot meer dan fabrikanten.

Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen aan de KU Leuven. De uitkomsten zijn onlangs verschenen in het toonaangevende tijdschrift Journal of Marketing.

Marktaandeel

Volgens de drie onderzoeksters verliezen bij een boycot zowel retailer als fabrikant,  maar de supermarktketen het meest. In vergelijking met de twaalf maanden voor het conflict verliest de retailer over alle merken en productcategorieën heen 8,75 procent aan marktaandeel, terwijl de producent er maar 4,33 procent op achteruitgaat.

Langere termijn

Op langere termijn echter hebben zulke conflicten echter een blijvend positieve impact op de verkoopcijfers van de producent. Die ziet zijn marktaandeel stijgen. Dat van de retailer daarentegen herstelt zich naar het niveau van voor het conflict, zo blijkt uit de vergelijking van de verkoopcijfers van de twaalf maanden vóór met die van de twaalf maanden na het conflict.

Retailer meest kwetsbaar bij boycot

Dat bepaalde merken of producten tijdelijk uit de rekken verdwijnen, zet consumenten blijkbaar aan om die merken nog meer te kopen als ze weer te verkrijgen zijn op het moment dat het conflict is opgelost. De retailer is dus over het algemeen genomen het meest kwetsbaar bij zulke boycotacties. ‘Wat enigszins opmerkelijk is’, zegt onderzoekster Sara Van der Maelen, ‘aangezien in de meeste gevallen het de supermarktketens zijn die beslissen om bepaalde producten uit hun rekken te halen. Terwijl zij aan het kortste eind trekken, zo blijkt toch uit ons onderzoek.’

Machtsverhouding

Het onderzoek neemt de maat op van de machtsverhouding tussen grote supermarktketens en producenten van A-merken. In dat spanningsveld is de macht de laatste jaren meer in de richting van de retailers opgeschoven. ‘Vroeger mochten de supermarkten blij zijn dat ze die A-merken in hun winkels konden aanbieden. Nu zie je een beweging ziet waarin de retailers terrein winnen en hun eisen opleggen aan de producent. Die ziet zich hoe langer hoe meer genoodzaakt om mee te spelen. Zeker met de fusie tussen Ahold en Delhaize staan we voor een heel boeiende periode wat betreft de ontwikkeling van die machtsverhouding’, aldus de onderzoeksters.

Lees het complete verhaal op Foodmagazine.nl >>>

Reageer op dit artikel