nieuws

IRI: Marktaandeel discounters gedaald

Branche & Bedrijf 4430

IRI: Marktaandeel discounters gedaald

ZALTBOMMEL – Het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl is voor het eerst in jaren gedaald.

Die conclusie trekt IRI. Het marktaandeel daalde van 15,9 procent in 2015 naar 15,8 procent in 2016, zo blijkt uit berekeningen van het onderzoeksbureau. ‘Voor het eerst sinds jaren winnen harddiscounters niet langer marktaandeel. Het aantal vestigingspunten stijgt minder sterk en het economisch klimaat verbetert, maar ook het innovatie- en promotiebeleid van service supermarkten lijkt zijn vruchten af te werpen om de afvloeiing naar harddiscount een halt toe te roepen’, aldus IRI.

Marktaandeel Superunie daalt ook

Ook het gezamenlijke marktaandeel van Superunie daalde, van 29,7 procent in 2015 naar 29,6 procent in 2016. De stijgers binnen die groep zijn Coop (van 3 naar 3,1 procent), Deen (van 2,1 naar 2,2 procent) en Plus (van 6,2 naar 6,3 procent). Detailresult (van 5,7 naar 5,5 procent), Emté (van 2,7 naar 2,6 procent) en Hoogvliet (van 2,2 naar 2,1 procent) moeten het met minder doen.

Groei bij marktleider Albert Heijn

Marktleider Albert Heijn vergroot juist zijn marktaandeel, van 35,1 procent naar 35,4 procent. Jumbo gaat van 17,4 procent naar 18,5 procent. In 2016 noteert IRI echter geen marktaandeel meer voor het overgenomen C1000. Dat bedroeg in 2015 nog 1,1 procent.

Vers zorgt voor groei in supermarkten

Vooral de verscategorieën zorgen voor groei in de markt en bij de winnende formules. Alle versgroepen laten een groei zien, met name groente en fruit. De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2016 bedraagt in totaal €36,1 miljard, een stijging van 0,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. 2015 had echter 53 weken. Als de omzetontwikkeling met 52 weken wordt vergeleken, is er een stijgingspercentage van 2,6 procent. Dat is iets hoger dan de groei in 2015 (+2,5 procent). Wel werd deze groei behaald met een ongekend hoog aandeel promoties: dit was de afgelopen tien jaar nog nooit zo hoog.

marktaandelen IRI 2016

Klik hier voor de historische ontwikkeling van de marktaandelen >>>

Reageer op dit artikel