nieuws

Groei online piekt in Picnic-gebied

Branche & Bedrijf 2696

Groei online piekt in Picnic-gebied

AMSTERDAM – Picnic-startplaats Amersfoort is de plek waar de verkoop van online bestelde dagelijkse boodschappen in de afgelopen vijf jaar het hardst is gestegen.

Dat is één van de conclusies van het Koopstromen Onderzoek Randstad 2016, een onderzoek in opdracht van Noord- en Zuid-Holland en Utrecht waarin het koopgedrag van de inwoners van die provincies in kaart is gebracht.

Dagelijkse producten bij webwinkels

Zo is per gemeente de verkoop van dagelijkse producten bij webwinkels sinds 2011 onder de loep genomen. Picnic-gemeente Amersfoort piekt op dat punt. ‘De gemeente met de sterkste groei tussen 2011 en 2016 is Amersfoort. Daar besteden consumenten gemiddeld 3,4 procent van hun bestedingen aan dagelijkse producten bij webwinkels, terwijl dat in 2011 nog 0,7 procent was. Deze sterke groei kan het gevolg zijn van Picnic’, stellen de onderzoekers.

Zelfstandige winkeliers met fysieke winkel

Volgens het rapport is 70 procent van de online bestelde boodschappen in de drie provincies afkomstig van webwinkels van supermarktketens. Online partijen als HelloFresh en Picnic zijn verantwoordelijk voor 11,6 procent van de boodschappen uit een webshop. In totaal 9,3 procent komt van webwinkels van zelfstandige winkeliers met een fysieke winkel.

Niet gebonden aan winkeltijden

Uit het onderzoek blijkt ook dat 80,8 procent van de online bestelde boodschappen thuis wordt afgeleverd. ‘De meeste consumenten die boodschappen doen bij webwinkels, doen dat ten minste één keer in de week (53,5 procent) of een paar keer per maand (23,7 procent). Voor veel mensen is gemak (77,4 procent), thuisbezorging (54,1 procent) of niet gebonden zijn aan winkeltijden (28,4 procent) de belangrijkste reden om online boodschappen te doen’, beweert het rapport.

Meer dan 10.000 huishoudens

Van alle bestedingen aan producten van consumenten uit die provincies komt in totaal 11,9 procent terecht bij webwinkels. Slechts een klein deel, 1,6 procent, betreft bestedingen aan dagelijkse producten. Dat is ten opzichte van 2011 een groei van 86 procent. Wanneer het gaat om niet-dagelijkse boodschappen, is de stijging 21,6 procent. Dat is een toename van 91 procent in vergelijking met vijf jaar eerder. Aan het onderzoek hebben in totaal meer dan 100.000 huishoudens in de drie provincies deelgenomen.

Reageer op dit artikel