nieuws

Ahold en Unilever in pact tegen populisme

Branche & Bedrijf 3384

Ahold en Unilever in pact tegen populisme

AMSTERDAM – Ahold, Unilever, Philips, Shell en FrieslandCampina en enkele andere partners zijn een brede beweging begonnen tegen het ‘oprukkende populisme en negativisme’.

Ze willen zo de Nederlandse economie aanjagen, zeggen twee vertegenwoordigers van die beweging zaterdag in Het Financieele Dagblad.

Nederland heeft prima oplossingen

De beweging draait om de gedachte ‘Global problems, Dutch solutions’. ‘De wereld staat voor uitdagingen en Nederland heeft daarvoor prima oplossingen’, zegt Jan Zijderveld, directeur Europa van Unilever. Negativisme, dat momenteel de boventoon voert, speelt populisten in de kaart vinden de samenwerkende bedrijven.

Nieuw verdienmodel nodig

Om het populisme tegen te gaan is volgens de initiatiefnemers een nieuw verdienmodel nodig, een stip op de horizon waar ze de komende decennia naartoe kunnen werken. ‘We zijn met een groepje mannen en vrouwen bij elkaar gaan zitten omdat we ons zorgen maken. De economische groei in Nederland, Europa en de wereld staat al acht jaar stil’, laat diezelfde Zijderveld in De Volkskrant weten. ‘Doordat er geen perspectief is op economische groei gaan mensen zich zorgen maken over waar de wereld heen gaat. Mensen keren in zichzelf. Er ontstaat angst. Wij willen een positieve, alternatieve visie neerleggen op Nederland, een visie die kan bijdragen aan de volgende economische groeimotor in ons land.’

Gesprekken gevoerd

De betrokken bedrijven hebben het afgelopen jaar verschillende gesprekken met elkaar gevoerd. Daaruit zijn vijf gebieden naar voren gekomen waar Nederland op kan inspelen doordat hier de nodige expertise is: voedselproblematiek, (drink)watermanagement, vergrijzing, verstedelijking en het overgaan op duurzame energie.

Reageer op dit artikel