nieuws

Ahold Delhaize gelooft in voice commerce

Branche & Bedrijf 2266

Ahold Delhaize gelooft in voice commerce
Foto: ANP

ZAANDAM – Ahold Delhaize gelooft in de toekomst van diensten als Amazon Alexa en Google Home die gesproken instructies van consumenten verwerken. ‘Als je kijkt naar de huidige adoptiecurve, denk ik dat shoppen via voice-assistants over drie à vier jaar weleen de normaalste zaak van de wereld zou kunnen zijn.’

Dat zegt Hanneke Faber, chief e-commerce & innovation officer binnen het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf in een interview met het blad Emerce. In het gesprek gaat het onder meer over nieuwe technologie, zoals de bestelknoppen van Amazon Dash. Faber: ‘De Dash is leuk, we hebben er ook een paar liggen, maar een product toevoegen in onze mobiele app gaat net zo snel. Waar ik wel veel van verwacht is voice commerce via apparaten als Amazon Alexa en de Home van Google. Wij hebben niet de intentie zelf dergelijke hardware te ontwikkelen. Wel werken we al samen met een aantal aanbieders op dat gebied.’

Shoppen via voice-assistants snel normaal

Dat is echter volgens Faber niet Amazon. ‘Als je kijkt naar de huidige adoptiecurve, denk ik dat shoppen via voice-assistants over drie à vier jaar wel eens de normaalste zaak van de wereld zou kunnen zijn. Een trend die we dus zeker niet willen missen.’

Klanten hebben weinig behoefte aan iBeacons

Ook in de winkels wordt naar nieuwe technologie gekeken. Daarbij wil ze de stelling dat zaken als narrowcasting en beacons een hype waren niet helemaal bevestigen. ‘In het kader van omnichannel sales zijn we zeker nog met dat soort technologieën bezig, maar inderdaad summier. In onze Gall&Galls zie je al wel schermen bij de kassa hangen. In andere winkels heeft dat inderdaad niet zo’n vlucht genomen als destijds wel eens werd verondersteld. Net als met iBeacons. We hebben er testen mee gedaan, maar uiteindelijk moeten onze klanten het ook van toegevoegde waarde vinden. En dat is vaak nog niet zo.’

AH.nl ook steeds meer een reclamemedium

Het verkopen van reclameruimte op de eigen websites is een belangrijke nieuwe inkomstenbron voor Ahold Delhaize. volgens Faber is de vraag naar dit soort reclameruimte inmiddels al vele malen groter dan het bedrijf kan aanbieden omdat marketeers op zoek zijn naar nieuwe kanalen. ‘Neem de tv-kijkcijfers die ontzettend hard dalen. En het feit dat search ook vaak niet meer het begin van winkelen is. En dus moeten marketeers iets anders. In de Verenigde Staten is het startpunt van winkelen voor velen al Amazon.com en niet Google of Facebook. In ons land is dat bol.com en voor levensmiddelen AH.nl.’

Albert Heijn ziet nog wel groei in afhaalpunten

Faber ontkent de algemene trend dat Nederlanders minder zitten te wachten op het afhalen van boodschappen. Albert Heijn heeft op dit moment 56 pickup points. ‘Volgens sommigen is er sprake van een hapering, maar wij zien desondanks nog steeds double digit groei. Thuisbezorging is wel populairder. Met name in dichtbevolkte gebieden zien we daarvan de vraag toenemen. In een grote stad als Amsterdam verdienen we er ook geld mee.’

Reageer op dit artikel