nieuws

Volkskrant neemt assortiment AH onder loep

Branche & Bedrijf 4198

Volkskrant neemt assortiment AH onder loep
Jan Willem Schouten

AMSTERDAM – Redacteuren van De Volkskrant hebben 1500 producten in het assortiment van Albert Heijn onder de loep genomen voor de hoeveelheid suiker, zout en vet.

De uitkomst van het Volkskrant-onderzoek, uitgevoerd via de websupermarkt van Albert Heijn, is verwerkt in een tool op de site van de krant. ‘Met behulp van een zoekmachine kan iedereen in al die desserts, bakkerswaren en smaakmakers de exacte hoeveelheid suiker ontwaren. En dan maar optellen’, zo schrijft de redactie in de krant over de eigen tool. Het nieuwe gereedschap werd afgelopen zaterdag in de krant aangekondigd in een artikel waarin wordt betoogd dat suiker niet de nieuwe volksvijand nummer één is.

Mythes over suiker ontkracht

Hoogleraren Fred Brouns en Rob Markus wordt in het artikel gevraagd om mythes over suikerconsumptie te ontkrachten. Zo wordt vermeld dat er maar één ziekte rechtstreeks door suiker wordt veroorzaakt: tandbederf. Ook wordt gesteld dat het type suiker dat gegeten wordt (toegevoegd of natuurlijk) eigenlijk niet uitmaakt, dat zogenoemde verborgen suikers de consumptie van suiker slechts beperkt verhoogd en suiker niet verslavend is.

Half uur joggen na glas frisdrank

Wel erkennen de hoogleraren dat er in Nederland te veel suiker wordt geconsumeerd dan gezond is. ‘Wie een glas frisdrank drinkt, moet al snel een half uur joggen om dat te verbranden. Maar ja, dat gebeurt niet.’ Hij wijst ook op een onderzoek naar de enorme suikerconsumptie van deelnemers tijdens de Tour de France, waarbij renners op sommige dagen 500 gram suiker consumeren. ‘Maar niemand werd te dik en niemand kreeg diabetes’, aldus Brouns. De ware vijand is volgens de hoogleraren overgewicht en suiker is daarbij slechts één van de factoren.

Consumenten lezen geen etiketten

Volgens de hoogleraren voegen fabrikanten erg vaak suiker toe aan een product, maar is er ook een eigen verantwoordelijkheid voor de klant. ‘Maar consumenten kunnen zelf ook beter opletten. Zie jij weleens iemand in de supermarkt op het etiket kijken? Dat doet maar een paar procent van alle mensen.’ Uiteindelijk zullen consumenten, zo is het advies, veel meer zelf moeten doen. ‘Begin eens om bij het eten gewoon water te drinken. Maak zelf ketchup van tomaten, een beetje olijfolie en knoflook en je hebt geen toegevoegde suikers nodig.’

Reageer op dit artikel