nieuws

Promodruk stijgt naar recordhoogte

Branche & Bedrijf 3036

Promodruk stijgt naar recordhoogte

ZALTBOMMEL – De promodruk in Nederlandse supermarkten is naar recordhoogte gestegen. Uit de jongste cijfers van IRI blijkt dat inmiddels 20,7 procent van de omzet in promotie wordt verkocht.

De gegevens van onderzoeksbureau IRI hebben betrekking op de eerste 40 weken (tot begin oktober) van dit jaar. Tot nu toe was het hoogst gemeten promodruk in ons land 19,9 procent, een percentage dat in zowel 2013 als 2015 werd behaald.

Promodruk steeg vooral na de zomer

De promodruk is met name na de zomer sterk toegenomen. Vanaf half augustus meet IRI percentages die ruim boven de 21 procent liggen. Dat is ruim 1,5 procentpunt boven het niveau van 2015. Vooral bij koffie, wijn, sauzen en mixen, toetjes en broodbeleg stunten supers volop. Bij chocolade, wasmiddelen en fruitdrank is de promodruk gedaald. Opvallend is, dat in sommige productgroepen de promodruk weliswaar is gestegen, maar dat dit geen enkel positief effect heeft op het verkochte volume. Sterker nog, de verkochte hoeveelheid daalde. Dit geldt bijvoorbeeld voor producten als cola, boter, koekjes en wijn.

‘Eind dit jaar boven 23 procent’

De laatste tien jaar is de promodruk in Nederland gestegen van 13,8 procent in 2007 naar 19,5 procent in 2015. Als de huidige ontwikkeling zich voortzet, is de kans groot dat de promodruk in de laatste perioden van dit jaar boven de 22 en misschien zelfs 23 procent uitkomt. Albert Heijn start komende week weer met de Hamsterweken en ook Plus timmert met een vloed aan kortingsacties stevig aan de weg.

Situatie in Europa heel anders

De ontwikkeling van de promodruk in Nederland staat in schril contrast met die in het buitenland. IRI constateert in Europa juist ‘een eerste serieuze pauze in de promotionele escalatie sinds 2012’. Met name in Engeland is sprake van een daling van het aantal promotionele acties. Volgens het onderzoeksbureau is de stagnatie in het aantal promotionele acties een teken dat fabrikanten steeds kritischer worden in de beoordeling van het effect van promo’s.

‘Promotie blijft belangrijke knop’

Volgens Patrick van der Zee, retail director IRI Nederland, gaat de promodruk in Nederland het komende jaar niet omlaag. ‘Promotie blijft voor retailers een belangrijke knop om aan te draaien om op korte termijn bij te sturen. En promoties kunnen wel degelijk een positief effect op de omzet hebben, als ze worden uitgevoerd op de juiste plaats en het juiste moment.’

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel