nieuws

Folderoorlog dreigt in Amsterdam

Branche & Bedrijf 2840

Folderoorlog dreigt in Amsterdam

AMSTERDAM – Een folderoorlog in Amsterdam dient zich aan. Verspreiders van ongeadresseerd reclamedrukwerk dagvaarden de gemeente vanwege het nieuwe folderbeleid in de hoofdstad.

Amsterdammers moeten, als het aan de gemeente ligt, binnenkort een ja/ja-sticker op de voordeur plakken, willen ze ongeadresseerd reclamedrukwerk blijven ontvangen. MailDB, brancheorganisatie van de folderverspreiders, is in alle staten vanwege het aangekondigde beleid en stapt op zeer korte termijn naar de rechter.

‘Aanvechten via gerechtelijke weg’

‘Als de gemeente de maatregel gaat invoeren, dan vechten we dat aan via de gerechtelijke weg. We zijn nu in de afrondende fase van het opstellen van een dagvaarding’, zegt voorzitter Stephan van den Eijnden van MailDB tegen Distrifood.

‘Getallen over folders kloppen niet’

Volgens Van den Eijnden zijn meer partijen betrokken bij het opstellen van de dagvaarding. ‘Wij zijn van mening dat de gemeente niet zomaar bevoegd is dit soort wijzigingen door te voeren. Daarnaast is de maatregel wat ons betreft disproportioneel. De gemeente gaat namelijk uit van getallen die niet kloppen. Zo wordt beweerd dat een derde van de ontvangers de folders weggooit zonder ze te lezen. Dat argument kan je domweg niet staven met feiten. Ook het argument dat dit bomenkap tegengaat, is onzin, het gaat hier om gerecycled papier. Het is een compleet ondoordachte maatregel’, aldus de voorzitter. Van den Eijnden doelt hiermee op argumenten van de Amsterdamse tak van de Partij voor de Dieren, de initiatiefnemers achter het voorstel.

‘Niks mis met huidige folderbeleid’

De voorman van de folderaars stelt dat er niets mis is met het huidige folderbeleid. Van den Eijnden: ‘Het systeem dat nu geldt, functioneert al 25 jaar heel erg goed. Er is niet alleen heel veel geld ingestoken, het is ook nog eens heel duidelijk en helder. Bij een nee/nee- sticker wil men niets op de deurmat, bij nee/ja wel de weekbladen, en bij ja/ja zowel weekbladen als folders.’
Van den Eijnden stelt ook dat andere gemeenten het voorbeeld van Amsterdam zullen volgen, wanneer het beleid wordt geïmplementeerd. ‘Met alle economische gevolgen van dien’, zegt de voorzitter. Dirk van den Broek test inmiddels in Amsterdam een folder in de vorm van een huis-aan-huiskrant, om zo de folderban straks te kunnen omzeilen.

In Distrifood 49, die zaterdag 10 december verscheen, een uitgebreider verhaal over de gevolgen die het folderbeleid kan hebben voor Nederlandse supermarktbedrijven.

Reageer op dit artikel