nieuws

‘Amazon-model voorlopig niet in NL’

Branche & Bedrijf 2023

‘Amazon-model voorlopig niet in NL’

AMSTERDAM – De kassahulp van de gemiddelde supermarkt hoeft nog niet voor zijn of haar baan te vrezen door de opmars van technologie. Hoewel ontwikkelingen als zelfscans en onlinewinkelen in rap tempo doorzetten, lijkt het einde van de beroepsgroep volgens kenners vooralsnog niet aanstaande.

De Amerikaanse internetwinkel Amazon spant qua technologisch vernuft de kroon. Het bedrijf heeft een proefwinkel open in Seattle waarbij nieuwe technologie kassa’s en zelfscan overbodig maakt. Distrifood schreef hier vanmorgen al over. Vanaf begin volgend jaar wordt deze toegankelijk voor het grote publiek. Amazon wil uiteindelijk een keten van deze gemakswinkels openen. Het is de vraag hoe snel deze technologie de oversteek maakt naar Nederland.

Mooie volgende stap

Volgens Joop Holla van GfK, zal het nog wel even duren alvorens de Amazon-methode gemeengoed zal zijn in supermarkten. Ook Bijzonder Hoogleraar Retail Marketing Laurens Sloot van Rijksuniversiteit Groningen denkt dat er nog wel wat tijd overheen gaat alvorens grootgrutters over zullen gaan op een dergelijk systeem. Sloot spreekt van de Amazon-winkel wel als een ‘mooie volgende stap’.

Tijdwinst valt wel mee

Eigenlijk is de kassa volgens hem de laatste vorm van bediening in het supermarktconcept dat juist uitgaat van zelfservice. De hoogleraar legt verder uit dat wachtrijen voor kassa’s de grootste irritaties zijn bij klanten. Maar doordat bij kassa’s al steeds sneller afgerekend kan worden, valt de tijdswinst die met kassaloze winkels valt te behalen volgens hem wel mee.
Ook zal het volgens Sloot nog wel even duren voordat de kassaloze winkels rendabel zijn. ‘Kleine chips op alle verpakkingen en producten plakken zodat deze automatisch gescand kunnen worden is nu nog te duur’, aldus de hoogleraar.

Ontwikkelingen gaan minder snel dan we denken

Ook Holla benadrukt het kostenaspect. ‘Marges op supermarktproducten zijn over het algemeen zeer laag. Verkoop je bijvoorbeeld een tv dan wordt het een heel ander verhaal’, aldus Holla. ‘Maar het gaat uiteindelijk wel die kant op, maar waarschijnlijk minder snel dan we denken.’ Als voorbeeld noemt Holla opmars van internetwinkelen. Aanvankelijk werd aangenomen dat tegen 2020 circa een vijfde van de boodschappen online besteld zou worden. Dat percentage wordt naar verwachting niet gehaald.

Reageer op dit artikel