nieuws

Jumbo en AH voeren Merken Top 40 aan

Branche & Bedrijf 1849

Jumbo en AH voeren Merken Top 40 aan

HILVERSUM – Jumbo voert de Merken Top 40 aan, gevolgd door Albert Heijn. De Merken Top 40 is een nieuw initiatief van onder meer Stichting Top 40.

De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking Research, die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken.

Jumbo volgt Albert Heijn op

In de eerste week voerde Albert Heijn de ranglijst aan, nu is Jumbo de nummer 1. Lidl staat derde, gevolgd door Kruidvat. Deze week volgt er een nieuwe ranglijst. De Merken Top 40 brengt wekelijks de populariteit van merken in Nederland in kaart en is 1 november gelanceerd tijdens het Grote Marketing Congres.

Nielsen levert data

De ranglijst wordt samengesteld op basis van drie bronnen, te weten marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen.

Mensen zijn gek op lijstjes

Erik de Zwart (voorzitter Stichting Top 40) en Lucas Hulsebos (partner bij DVJ Insights) presenteerden vorige week de eerste resultaten. Erik de Zwart: ‘Ik ben enorm blij met de Merken Top 40. We weten vanuit de muziek dat mensen gek zijn op lijstjes. De Top 40 is al 50 jaar een begrip en dat hopen we natuurlijk ook te zien met de Merken Top 40. Want wat voor muziek geldt, geldt ook voor merken. Die worden allang niet meer alleen door marketeers gebouwd, maar ook door consumenten zelf natuurlijk via social media. Dat gaan we nu wekelijks inzichtelijk krijgen.’

Klik hier voor de hele ranglijst

Reageer op dit artikel