nieuws

ING verwacht supermarktstrijd om senioren

Branche & Bedrijf 2479

ING verwacht supermarktstrijd om senioren

AMSTERDAM – Supermarkten kunnen komende jaren veel extra bestedingen van ouderen verwachten. Het aantal 65-plussers in Nederland groeit en zij besteden per persoon ook nog eens meer in de super dan voorheen.

De bestedingen van senioren in supermarkten stijgen in de komende vijf jaar naar ruim 10,5 miljard euro. Dat is een stijging van bijna 20 procent. In 2016 geven ouderen ruim 9 miljard euro uit in de supermarkt, meldt het economisch bureau van ING.

65+ omzet stijgt sterk

De 65+ omzet stijgt sterker dan de totale supermarktomzet laat ING  verder weten. De impact van vergrijzing op supermarkten is groot. Met verbeteringen in assortiment en service kunnen supermarkten hun positie in de strijd om de senior versterken. Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING: ‘De supermarkten die het best naar de oudere klant luisteren hebben een streepje voor, op lokaal niveau zijn de verschillen groot en daar ligt ruimte om je te onderscheiden.’

Urgentie op eerste gezicht laag

De vergrijzing voltrekt zich volgens Mulder geleidelijk en dat maakt de urgentie om te handelen op het eerste gezicht laag. ‘De lange termijn impact is echter groot en verschilt flink per supermarkt.’

Sterke stijging van supermarktbestedingen senioren

De bestedingen van ouderen in supermarkten nemen naar verwachting toe met 1,5 miljard euro in de komende vijf jaar. Die groei komt deels doordat het aantal ouderen toeneemt en deels doordat de bestedingen per oudere stijgen. Het aantal 65+’ers groeit van 3 miljoen naar bijna 3,5 miljoen. De supermarktbestedingen per oudere stijgen doordat nieuwe generaties gemiddeld welvarender zijn, geacht worden langer zelfstandig te wonen en vaker een eenpersoonshuishouden vormen.

Diversiteit onder ouderen neemt toe

Naast de stijging van het aantal ouderen neemt ook de diversiteit onder ouderen toe, bijvoorbeeld op het gebied van inkomen, zelfredzaamheid en eetgewoonten. In verdere differentiatie van winkels en dienstverlening op basis van lokale behoeften liggen kansen. Ouderen verwachten meer van de winkel dan alleen lage prijzen. Ze hebben meer aandacht voor gezondheid en waarderen het sociale aspect van de boodschappentrip. Aan de bovenkant van de markt ontstaat meer ruimte voor kwalitatief betere en luxere producten die aansluiten bij de wensen van nieuwe generaties ouderen.

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel