nieuws

35%-sticker AH efficiënt tegen verspilling

Branche & Bedrijf 4106

35%-sticker AH efficiënt tegen verspilling
Bart Bijlsma (m) ontvangt VEDIS Scriptieprijs

WAGENINGEN – De kortingsstrategie van AH met de 35% stickers is efficient om voedselverspilling in supermarkten te reduceren.

Die conclusie trekt Bart Bijlsma op basis van zijn afstudeerscriptie ‘Incorporating the effect of expiration data-based pricing on consumer decision making in an inventory model’.

Model ontwikkeld

De student van de Wageningen University & Research (WUR) ontwikkelde een model waarmee tamelijk nauwkeurig kan worden voorspeld wat er met de verkoop van verse producten gebeurd als zij worden afgeprijsd. Hij deed zijn onderzoek om te kijken in hoeverre voedselverspilling door supermarkteen kan worden gereduceerd via afprijzingsstrategieën. Bijlsma kreeg voor zijn scriptie onlangs de VEDIS Retail Jaarprijs.

Afprijzingsstrategie

Bijlsma onderzocht in totaal over een periode van bijna vier jaar wat er met de verkoop van een rundvleesproduct gebeurt met een houdbaarheid van 7 dagen. In zijn model varieerde de korting van 0 procent (nog 7 dagen houdbaar) tot 60 procent (nog 1 dag houdbaar). De uitkomsten uit die studie laten zien dat een afprijzingsstrategie niet alleen zorgt voor een vermindering van voedselverspilling, maar ook een positief effect heeft op rendement en gemiddelde omzet van supermarkten.

AH kortingsstickers helpen tegen verspilling

Bijlsma, inmiddels werkzaam bij adviesbureau OMPartners in Capelle aan de IJssel, zegt op basis van zijn studie dat de door AH gehanteerde kortingsstrategie met de 35 procent stickers heel goed werkt. ‘Daarmee is overigens niet gezegd dat het ook de meest optimale strategie is. Daarvoor zou je nog meer onderzoek moeten doen.’

Reageer op dit artikel