nieuws

Omzet supers rond feestdagen gaat flink stijgen

Branche & Bedrijf 2521

Omzet supers rond feestdagen gaat flink stijgen
Supermarkten gaan meer omzetten rond Kerstmis en Nieuwjaar.

DONGEN – Nederlandse supermarkten gaan naar verwachting goede feestdagen tegemoet.

De marktonderzoekers van GfK verwachten dat in de laatste twee weken van december een gemiddelde weekomzet van €765 miljoen geboekt wordt. Dat zou een toename zijn van 4,4 procent ten opzichte van vorig jaar. Het optimisme van de onderzoekers is gebaseerd op de gunstige kalender rond de feestdagen, waarbij zowel Eerste Kerstdag als Nieuwjaar op een zondag vallen.

Maaltijdbox maakte vorig jaar zijn entree onder de bestsellers

Het zijn volgens GfK niet alleen de normale topproducten rond de feestdagen die voor de groei gaan zorgen. ‘Vooral de traditionele assortimentsgroepen wild, vis, kerstbrood en oliebollen zullen weer goed verkopen. Maar ook voorgebakken brood en toast, ijsdessert en dessertproducten, schaal- en schelpdieren worden beduidend vaker dan gemiddeld in deze weken gekocht. Een opmerkelijke nieuwkomer in de top 15 vorig jaar was de maaltijdbox’, meldt het bureau.

Feestdagen aanleiding voor veel extra activiteiten

Nederlandse supermarkten ontwikkelen steeds meer activiteiten om van de feestdagen een succes te maken. Vorig jaar verspreidde Lidl bijvoorbeeld in november al zijn luxe feestdagenmagazine. Supermarkten komen daarbij met steeds meer speciaal assortiment. Zo zette Albert Heijn vorig jaar in op de winterbbq als thema. Steeds meer supermarkten zijn daarbij open rond de feestdagen. Zo zijn ook steeds meer supermarkten open op Eerste Kerstdag. Twee jaar geleden waren dit er al tweehonderd.

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel