nieuws

‘Nul fouten bij productinformatie is geen utopie’

Branche & Bedrijf 988

‘Nul fouten bij productinformatie is geen utopie’
Foto: Herbert Wiggerman

BEESD – De informatie op verpakkingen in de supermarkt klopt soms niet. Toch is het in de ogen van Dick Roozen en Menno Flantua van Superunie geen utopie dat er helemaal geen fouten meer worden gemaakt. ‘Laten we begin 2018 als gezamenlijk streven nemen.’

Roozen en Flantua zeggen dit in een interview met Foodmagazine. Volgens het duo moet het probleem echter ook weer niet worden overdreven. ‘Als de indruk bestaat dat het een bende is, is dat niet juist. We praten niet over iets dat niet goed gaat, maar over iets dat nog beter kan en moet. Er is niemand die het bewust fout doet. Verreweg de meeste leveranciers onderkennen het probleem en pakken het goed op. Als wij de wijze waarop leveranciers hun productgegevens aanleveren een cijfer zouden moeten geven, dan zou dat een 7,5 tot 8 zijn.’

Zero-tolerance is enige remedie

Dick Roozen is algemeen directeur bij Superunie en Menno Flantua is binnen het inkoopverbond manager master data management. Zij stellen dat het geen utopie is dat er nul fouten worden gemaakt bij productinformatie. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat het wel kan. Het zal trouwens vanwege de aard van de informatie ook moeten. Als het gaat om gezondheid kunnen we ons simpelweg geen fouten veroorloven. Als per ongeluk de aanwezigheid van een bepaald ingrediënt wordt vergeten, heb je een groot probleem. Er is maar één remedie en dat is een zero-tolerance beleid.’

Grotere leveranciers hebben niet altijd hun zaken beter op orde

Deze visie wordt volgens de twee Superunie-managers ook gedeeld door fabrikanten. ‘Leveranciers zijn inmiddels ook wel doordrongen van het belang van databetrouwbaarheid; het is op steeds meer plaatsen opgenomen in de bedrijfsprocessen. Je zou misschien verwachten dat grotere leveranciers hun zaken wat betreft de betrouwbaarheid en volledigheid van de productgegevens wat beter op orde hebben dan de kleine, maar dat is niet zo. Wanneer we zover zijn dat er nul fouten worden gemaakt? Laten we begin 2018 als gezamenlijk streven nemen.’

Lees het hele verhaal op de nieuwe site van Foodmagazine >>>

Foodmagazine is compleet vernieuwd. Met nog meer inhoud en strategische verdieping. De formule van het maandblad is aangescherpt en we hebben deze gloednieuwe website gelanceerd. Tot 1 december kunt u onbeperkt kennismaken met Foodmagazine.nl. Daarna is volledige toegang voorbehouden aan abonnees.
Klik hier voor meer informatie >>>

 

 

Reageer op dit artikel