nieuws

Nominaties Merk van het Jaar bekend

Branche & Bedrijf 1617

Nominaties Merk van het Jaar bekend

DEN HAAG – De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2016 zijn bekend. Dit jaar wordt ook de online merkbeleving beoordeeld in een speciale categorie-prijs.

In een grootschalig consumentenonderzoek onder ruim 11.000 shoppers, uitgevoerd door GfK, zijn 88 merken beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit.

FNLI in samenwerking met GfK en Distrifood

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) reikt in samenwerking met GfK en Distrifood de Merk van het Jaar awards uit om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen. Op 13 oktober worden de winnaars bekendgemaakt tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique te Utrecht.

Hoogste score op gemeten merkkracht

Met hun nominatie voor een categorieprijs maken de merken ook kans om dé titel Merk van het Jaar 2016 in de wacht te slepen. Het merk met de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015, wordt bekroond tot het krachtigste levensmiddelenmerk van 2016.

De genomineerden voor 2016:

Alcoholische dranken: Grolsch, Hertog Jan, Jupiler

Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Douwe Egberts, Pickwick, Zonnatura

Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, Milka, Verkade

Kruidenierswaren overig: Koopmans, Nutrilon, Unox

Zuivel, kaas en geelvetten: Alpro, Chocomel, Mona

Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Aviko, Johma, Mora

Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Dreft, Nivea, Pampers

Genomineerde merken met sterkste online merkbeleving

Elk jaar wordt ook een prijs voor een bijzondere prestatie uitgereikt. Dit jaar is dat het merk dat het hoogste scoort op ‘online merkbeleving’. De genomineerden voor deze bijzondere prestatie zijn: Milka, Mona en Nivea. Online wordt steeds belangrijker in de mediamix. Om de ‘online merkbeleving’ te meten gebruikt de FNLI een uniek model van GfK, dat leidt tot een score die ten eerste gebaseerd is op de ervaring (positief dan wel negatief) van de shopper en ten tweede op de mate van indruk die het merk gemaakt heeft met haar ‘online touchpoints’.

Belang van ervaringen van shoppers voor merkwaarde

Michèle van Waterschoot, Head of Brand and Customer Experience bij GfK: ‘Merken kunnen zich differentiëren door consumenten betekenisvolle ervaringen te bieden op alle momenten dat ze in contact zijn met je merk, zoals bij het kopen in een supermarkt, het zien van een reclame op TV of online. Het totaal van die ervaringen bepaalt uiteindelijk de waarde van het merk. Daarom is consistentie cruciaal. Maar liefst 60% van de consumenten zegt dat de ervaringen met het merk doorslaggevend zijn in de aankoopbeslissing van een specifiek product of service.’

Lees meer hierover op pagina 7 in Distrifood 39 van 1 oktober 2016.  Abonnees van Distrifood kunnen het hele artikel lezen in de digitale editie. Nog geen abonnee? Klik hier voor de opties.

 

Reageer op dit artikel