nieuws

GfK: Omzet Nederlandse supers stijgt 2,5 procent

Branche & Bedrijf 1015

GfK: Omzet Nederlandse supers stijgt 2,5 procent

DONGEN – De omzet van supermarkten is in september met 2,5 procent gestegen naar krap 2,6 miljard euro.

Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK vrijdag heeft gepubliceerd. In de eerste negen maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,3 procent gestegen naar bijna 25,7 miljard euro, de marktonderzoekers verwachten dat deze groei tot het einde van het jaar blijft doorgaan

Groei in het derde kwartaal lag volgens GfK lager

In het derde kwartaal van dit jaar was de groei overigens 1,6 procent, waarmee deze lager lag dan in de voorgaande kwartalen. In het eerste kwartaal bedroeg de groei nog 2,9 procent, in het tweede 2,2 procent. De omzet per kassabon steeg in september naar 21,77 euro, het aantal uitgegeven kassabonnen dikte licht aan.

Feestdagen moeten omzet nieuwe impuls geven

Het eerste kwartaal van dit jaar was tot nu toe het succesvolst qua omzetgroei met een toename van 2,9 procent. Het tweede kwartaal kende een omzetgroei van 2,2 procent. Voor het hele jaar verwacht GfK dat de supermarktomzet met 2,3 procent toeneemt. De onderzoekers hebben daarbij hoge verwachtingen van de feestdagenomzet, gezien de gunstige data van Eerste Kerstdag en Nieuwjaar.

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels