nieuws

D.I.O werft supermarkten als franchisers

Branche & Bedrijf 2310

D.I.O werft supermarkten als franchisers

AMSTERDAM – Drogisterijformule D.I.O wil tot 2020 100 vestigingspunten openen. Het merendeel daarvan wordt door supermarktondernemers in franchise genomen.

‘De combinatie is een klantenbinder. Klanten blijven daardoor eerder in de wijk of het dorp,’ zegt Cor Geldhof, hoofd formulemanagement van de drogisterijformule D.I.O tegen Distrifood.

Innovatieprijs met de combi-super

In 2015 won D.I.O. de franchise-innovatieprijs, met een concept waarbij Coop ook betrokken is: de combi-super. Het concept lijkt succesvol.  2 jaar na de start zijn er al twee AH’s, vijf Coops, twee Jumbo’s, vijf Plus-zaken en één Spar actief als combi-franchiser.  Een combi-super is een supermarkt waarbij één ondernemer franchiser is van een supermarkt, een D.I.O.-drogisterij en soms ook een The Read Shop of Prima-huishoudzaak.

Idee komt voort uit leefbaarheid

Het zoeken naar samenwerking tussen formules uit verschillende branches komt voort uit leefbaarheid. Behoud van leefbaarheid in kleine kernen, buurtcentra en wijkcentra waar dagwinkels zijn verdwenen.

Supermarkt profiteert ervan

Door het sluiten van deze dagwinkels, blijven supermarkten vaak als enige winkel over, terwijl binnen een straal van 5 tot 10 kilometer een groter winkelaanbod is. Voor consumenten zijn nog steeds vier winkeltypen belangrijk voor hun dagelijkse boodschappen: supermarkt, drogisterij, boekhandel/gemakswinkel en huishoudelijk. Door één of meer van deze branches naast de supermarkt aan te bieden, zijn klanten sneller bereid hun boodschappen lokaal te blijven doen. De supermarkt profiteert daar dus ook van.

Lees meer over de combi super en drogist op pagina 13 in Distrifood 41 van 15 oktober 2016.  Abonnees van Distrifood kunnen het hele artikel lezen in de digitale editie. Nog geen abonnee? Klik hier voor de opties.

Reageer op dit artikel