nieuws

CB: A-merk bij Deen sterkst in prijs verhoogd

Branche & Bedrijf 2703

CB: A-merk bij Deen sterkst in prijs verhoogd

DEN HAAG – De prijzen van A-merken zijn bij Deen de afgelopen vijf jaar gemiddeld met tien procent gestegen.

Daarmee is Deen de keten waar de prijzen van A-merken in die periode het hardst zijn gestegen. Dat is één van de conclusies van het jaarlijkse prijsonderzoek bij supermarkten door de Consumentenbond. Gemiddeld stegen de prijzen van A-merken in de supermarktbranche in de afgelopen vijf jaar met vijf procent. Coop noteerde met drie procent de laagste prijsstijging.

A-merk fors duurder

Van bepaalde A-merkenproducten was de prijsstijging in die periode fors te noemen. Zo werd een anderhalve literfles Spa Rood 61 procent duurder, een literpak Chocomel 51 procent, een pot Calvé-pindakaas (350 gram) 50 procent en een blik Unox-knakworstjes (400 gram) kost 67 procent meer dan vijf jaar geleden.

Dirk, Hoogvliet, Jumbo en Vomar

De Consumentenbond noteerde voor dit onderzoek op 20 juli de prijzen van 175 A-merken en 100 huismerken bij vijftien van de grootste supermarktketens. Dirk, Hoogvliet, Jumbo en Vomar komen als goedkoopste uit het onderzoek voor A-merken. Zij zijn rond de 4 tot 5 procent goedkoper dan het gemiddelde. Spar is in deze vergelijking veruit het duurst.

Aldi en Lidl het goedkoopst

Ook in het huismerkonderzoek komt Spar als duurste formule uit de bus. Aldi en Lidl zijn door de bond meegenomen in dit huismerkonderzoek en blijken het goedkoopst. De prijzen van de discounters zijn gemiddeld 20 tot 22 procent goedkoper dan het gemiddelde. Vomar staat op plaats drie.

Boni, MCD en Nettorama

Boni, MCD en Nettorama zijn niet meegenomen in het onderzoek, omdat hun marktaandeel in de ogen van de bond te gering is, of omdat er minder dan 50 filialen zijn. Er is deze keer geen Laagste Prijs-predicaat, omdat er meerdere supermarkten als goedkoopste eindigen. Meer resultaten op de site van de Consumentenbond.

Reageer op dit artikel