nieuws

Omzetgroei Lidl stagneert sinds zomer

Branche & Bedrijf

Omzetgroei Lidl stagneert sinds zomer

DOETINCHEM – De opmars van Lidl is tot stilstand gekomen. De keten presteert de laatste maanden minder goed dan servicesupermarkten als AH of Plus en levert marktaandeel in.

Het is nog niet duidelijk of hier sprake is van een kentering of een tijdelijk dip in de omzetontwikkeling van Lidl, maar vast staat dat de jarenlang succesvolle keten de laatste maanden met tegenwind heeft te maken, zo blijkt uit vertrouwelijke cijfers van onderzoeksbureau Nielsen die in handen zijn van Distrifood.

Opvallend
De cijfers van Nielsen laten zien dat de omzet van Lidl en Aldi minder hard groeit dan die van servicesupermarkten als AH, Plus en Jumbo. Opvallend is dat die situatie zich nu al vier maanden achter elkaar voordoet. ‘De omzet van Lidl is in 2015 nog wel gegroeid, maar dat heeft de keten te danken aan de opening van nieuwe winkels’, zegt een ingewijde.  Volgens Nielsen heeft Lidl sinds augustus vorig jaar zestien nieuwe winkels toegevoegd en heeft het bedrijf nu 388 filialen in Nederland.

Marktaandeel
Dat groei voor Lidl niet langer meer vanzelfsprekend is, blijkt ook uit het marktaandeel. In augustus (Nielsen periode 9) van dit jaar kwam het marktaandeel van Lidl uit op 9,8 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 9,9 procent. Het is voor het eerst dat Lidl ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder marktaandeel heeft ingeleverd. De keten bereikte eind vorig jaar met 10,4 procent zijn hoogste marktaandeel in Nederland. Onlangs bleek uit GfK-onderzoek nog dat Lidl in vers uitstekend heeft gepresteerd. Het fair share van de formule in versgroepen als agf of brood bevindt zich op hetzelfde niveau als dat van Albert Heijn en Plus.

Kruidenierswaren
Die inspanningen lijken echter ten koste te zijn gegaan van de prestaties in kruidenierswaren. Met name in groepen waar A-merken sterk zijn vertegenwoordigd, lijkt Lidl te hebben ingeleverd. Dat verklaart ook waarom Lidl met de reclamecampagne Waar kies jij voor? is begonnen. In die campagne heeft het bedrijf zich tot nu toe vooral afgezet tegen  A-merken. Het is voor het eerst dat Lidl zich aan een vergelijkingscampagne waagt. Lidl en ook Aldi hebben daarnaast last van het sterk verbeterde consumentenvertrouwen. Dat leidt tot hogere foodbestedingen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stegen de consumentenuitgaven in augustus vooral dankzij hogere bestedingen aan voedings- en genotmiddelen, want het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl daalde van 17,2 procent in augustus 2014 naar 16,9 procent in augustus 2015.

Reageer op dit artikel