nieuws

Muller: ‘Picnic wordt winstgevend’

Branche & Bedrijf

Muller: ‘Picnic wordt winstgevend’

NIJKERK – De nieuwe onlinesupermarkt Picnic streeft op termijn naar een landelijke dekking en zal winstgevend worden. Dat zegt een van de initiatiefnemers van Picnic, Michiel Muller, tegen Distrifood. ‘Maar we gaan pas groeien als het proces in ons pilotgebied Amersfoort vlekkeloos verloopt en de klanten tevreden zijn.’

Volgens Muller is 100 procent dekking onmogelijk, met name door de marktgebieden waar Picnic zich op richt. Dat zijn steden of stedelijke gebieden waar veel gezinnen wonen. ‘Je hoeft geen 500 hubs te hebben om toch 60 tot 70 procent van de consumenten te kunnen bedienen’, denkt de ondernemer. Picnic heeft inmiddels een lijst opgesteld van interessante gebieden, maar over het wanneer en waar hebben de ondernemers zich nog niet gebogen.

Boni
Volgens Muller was de keuze voor Boni als inkooppartner een logische. ‘Wij moeten goed en goedkoop kunnen inkopen, en de proces- en distributiekosten moeten laag zijn. Onze inkooppartner moet die zaken dus op orde hebben. Boni is een partner met inkoopkracht en toonde zich vanaf het begin bovendien zeer geïnteresseerd in onze plannen. Ze hebben gedurende de ontwikkeling ook veel meegedacht.’

Winstgevend
Nadat woensdagochtend de plannen van Picnic uitlekten, buitelden de supermarktdeskundigen over elkaar heen om hun mening over de onderneming te geven. De teneur was: Picnic is niet winstgevend te maken. Muller denkt daar anders over. ‘Het is heel helder, de kosten gaan voor de baten uit. Ja, er zal veel geïnvesteerd moeten worden. En we hebben schaalgrootte nodig, met 100.000 euro weekomzet gaan we het niet redden. We hebben alles berekend. Als die berekeningen kloppen, worden we winstgevend. Maar dat zal zeker tijd gaan kosten. Het is zaak om genoeg tijd te krijgen om er een succes van te maken.’

Reageer op dit artikel