nieuws

Heineken verslaat Nike en AH

Branche & Bedrijf

Heineken verslaat Nike en AH

ALMERE – Heineken haakt via social media het beste in op het WK in Brazilië.

Dit blijkt uit onderzoek van mediabureau Mediaxplain, zo meldt de site Marketingtribune.nl. Ook Albert Heijn en Nike doen het goed en in elk geval beter dan hun concurrenten Jumbo en Adidas.

Inhakers
Bij het WK 2014 blijken merken sneller dan ooit met het plaatsen van inhakers via social media, soms al binnen enkele minuten. Ze koppelen actualiteit aan het merk zelf en kunnen rekenen op duizenden reacties. Mediabureau Mediaxplain toetste daarom welke merken achter WK-inhakers ook echt officieel genoemd worden in WK-gerelateerde social posts.

Analyse
Uit de analyse van bijna 750.000 Nederlandse tweets en posts met WK-hashtags blijkt dat officiële sponsoren van het WK niet de meeste aandacht krijgen in die berichten. Verder blijken de verschillen in aantallen mentions tussen biermerken, supermarkten en sportmerken onderling zeer groot: Heineken is kampioen, Albert Heijn wint van Jumbo en Nike zegeviert ten opzichte van Adidas.

Grote proporties
‘Tijdens grote evenementen neemt het communicatiegeweld grote proporties aan’, zegt social media-specialist Christiaan van Betuw (Mediaxplain). ‘Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de mate waarin die communicatie ook direct gerelateerd kan worden aan het evenement zelf. Door de officiële hashtags van het WK als leidraad te gebruiken en daarnaast te kijken hoe vaak de merknaam daarbij wordt vermeld, krijg je een goede indruk welke merken echt gebruik van een evenement weten te maken.’

#twelftal

Uit de analyse van Mediaxplain blijkt dat vooral merken met WK-inhakers komen bovendrijven naarmate ze meer berichten plaatsen op social media. Voor Heineken, dat bijvoorbeeld elf grappenmakers als #twelftal (Twitter-elftal) bij elkaar bracht om al tijdens de wedstrijd in te haken, blijken alle investeringen niet voor niets te zijn geweest. Veruit de meeste berichten met daarin een biermerk en een (of meerdere hashtags) gaan over Heineken. Van de biermerken volgt Jupiler op twee en Bavaria op drie. Budweiser, de officiële FIFA-biersponsor scoort in Nederland, met slechts 17 merkmentions in berichten waarin de officiële hashtags zijn gebruikt, de minste aandacht van de biermerken.

AH
Als het gaat om merkmentions op sociale media in berichten met officiële hashtags zijn de verschillen bij supermarkten minder groot. Van juichpak tot oranje hamster: dit jaar zijn alle grote supermarktketens met WK-inhakers vertegenwoordigd. Tot op heden zijn de meeste sociale berichten voor Albert Heijn. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat een deel van de berichten over de Zaanse grootgrutter een negatief sentiment behelst. Dit in verband met de mogelijk gevaarlijke Hup Holland Hamsters.

Jumbo
Jumbo en Plus zijn nagenoeg vergelijkbaar in aanwezigheid. Het verschil tussen de top-3 en de overige supermarkten is groot. C1000, dat inhaakt met de vaste acteurs Cas Jansen en Jack Wouterse in een leeuwenpak, staat in deze ranking op vier. Aldi, Dirk, Coop en Lidl worden in het kader van het WK nagenoeg niet genoemd.

Reageer op dit artikel