fotoreportage

Fotorepo: Plus Van Reijen update Briljant

Branche & Bedrijf 5188

Fotorepo: Plus Van Reijen update Briljant

Veldhoven – André en Joyce van Reijen hebben hun Plus in Veldhoven een grote update gegeven. De nieuwe afdelingen Borrelgemak en Maaltijdgemak verleiden en verrassen en zijn gericht op de klant die wel wat heeft te besteden. Tegelijkertijd legt hij minder de nadruk op acties. ‘We focussen op kwaliteit, gemak en lekker eten.’

De winkel voldeed niet meer aan de eisen die André van Reijen er zelf aan stelt. Ook voldeed hij niet meer aan de eisen van de klanten die Van Reijen graag binnen ziet. ‘Dat zijn klanten die voor lekker en gemak kiezen. En die iets te besteden hebben.’ De winkel was in 2011 omgebouwd naar Briljant en had tussentijds wat ‘onderhoud’ gehad. Nu was het tijd voor een grote update. ‘Een winkel is net als een Formule 1-auto. Die moet je goed onderhouden. Eens in de zoveel tijd doe je een grote update, dan komt er een nieuw chassis of carrosserie.’
Volgens Van Reijen was het, om in zijn termen te blijven, nog te vroeg voor een nieuw chassis. Te vroeg voor een ombouw naar Plus Briljant 2.0. ‘De winkel staat er prima bij, is nog niet afgeschreven. Er moet ook geld worden verdiend. We kiezen voor een nieuwe carrosserie.’ Klanten vroegen daar ook om. Niet alleen in het klantenpanel, maar hij merkte het ook op de winkelvloer. Hij zag meer actieklanten. De actiebewuste ‘Patty’s’ van prijs, zoals ze intern worden genoemd. ‘En er kwamen minder Louise’s, zoals wij ze noemen, de klanten van lekker en luxe die niet op de prijs letten. Die gaan we nu verleiden.’


André van Reijen: ‘We willen klanten van luxe en lekker. Niet van prijs’


Borrelgemak

Het verseiland is een belangrijk onderdeel van de vernieuwde carrosserie. De afdeling heet nu Borrelgemak en biedt verse producten die voor een flink deel op de winkelvloer worden bereid. Dat wordt benadrukt met een sticker met de tekst ‘Gemaakt in de winkel’, net zoals in de Makerij van Plus Briljant 2.0 is te zien. ‘Plus is de basis voor deze afdeling, maar we doen er wél iets mee.’ Zoals met de producten uit eigen assortiment: Van Reijens Lekkernijen. ‘We leggen daar de nadruk op. Want we willen dat er veel meer laten lijken dan de circa 35 producten die ons eigen label dragen.’ Het zijn onder meer op de winkelvloer gegrilde producten die in het schap met tapas liggen. Ze zijn maximaal vijf dagen houdbaar en hebben een ‘supersnelle’ rotatie.

‘We gaan geen delicatessenwinkel worden, maar wel dé specialist zijn.’ Hoogtepunt in het tapasdeel zijn de kant-en-klare borrelplanken. Die worden van donderdag tot en met zondag in de winkel gemaakt. Een keur aan hapjes wordt op houten planken gepresenteerd en verkocht in variaties, zoals een Hollandse en een mediterrane borrelplank. Het concept is samen met Plus ontwikkeld. ‘Ik ben nog steeds een eigenwijze ondernemer, maar zoiets kan niet zonder Plus. Daar heeft Rober Delver (formulemanager Plus, red.) een groot aandeel in. De naam Borrelgemak voor de afdeling komt ook uit zijn koker.’

Broodjes en belegkits

Naast de tapas zijn er ook versbelegde broodjes te vinden en kant- en-klare belegkits. Daarmee kunnen klanten zelf een broodje met luxe producten beleggen, zoals met brie, walnoten en honing, caprese of carpaccio, en ingrediënten voor een kwalitatief broodje gezond. ‘De klant hoeft op de broodafdeling alleen maar een los broodje te halen. Dan kan thuis een prachtig belegd broodje worden gemaakt.’ Daar kunnen ook de in de winkel gegrilde en gesneden vleeswaren voor dienen, die voorafgaan aan de voorverpakte. ‘We laten op iedere afdeling steeds eerst de mooie en lekkere producten zien. Daar loopt de klant tegenaan. Pas daarna zie je het reguliere assortiment.’

Voor de kaas, die eerst ook in het verseiland lag maar nu er tegenover staat, geldt hetzelfde. ‘We laten eerst de luxe kaasjes zien en de Klaverlandkaas van Plus. Aan de achterkant liggen de wat meer reguliere kazen. En in de wandkoeling de onderkant van het assortiment.’

Minder actiecommunicatie

Van Reijen heeft op de agf-afdeling alle ‘schreeuwerige’ actiecommunicatie weggehaald. ‘We laten alleen nog ‘vast-laag’ zien.’ Ook alle posters en banners die iets over de kwaliteit en herkomst van producten vertelden, zijn verdwenen. Wat rest is een rustige afdeling met alleen de broodnodige communicatie. ‘Je hoeft niet te vertellen dat iets goed is. Je moet zorgen dat het goed is. We laten nu de producten zelf het verhaal vertellen.’ Dat past ook in de strategie van de ondernemer om de eerdergenoemde voorbeeldklant Louise, die luxe en lekkere producten wil, te verleiden. ‘Die laat zich afschrikken door overmatige actie-communicatie en voelt zich daarbij niet thuis. Bovendien blijven mensen langer in een rustig ogende winkel en wie langer blijft, besteedt meer.’

Maaltijdgemak

Van Reijen is misschien wel het meest trots op de slagerij. Die heeft al net zo’n metamorfose ondergaan als het verseiland en is veranderd in een keuken voor warme en koude bereidingen. Door het verplaatsen van koelingen met vlees staan pal voor de slagerij alleen nog maar kant-en-klare maaltijden. Ze worden gepresenteerd onder de naam Maaltijdgemak. ‘Die naam is ook bedacht door Rober Delver. En die dekt precies de lading’, zegt de ondernemer. Onderverdeeld in drie keukens, Hollands, Oosters en Italiaans, worden op de winkelvloer bereide en geassembleerde verse luxe maaltijden gepresenteerd. ‘We hebben daar de klanten voor. Er wonen in deze wijk ook veel hardwerkende expats met weinig tijd. Die zijn bereid voor kwaliteit en gemak te betalen.’


Je hoeft niet te vertellen dat iets goed is, je moet zorgen dat het goed is


Nu moeten klanten zo’n maaltijd nog zelf thuis opwarmen. Maar van Reijen ziet in de toekomst een volgende stap voor zich. ‘We kunnen ze hier warm maken en verkopen. En dat klinkt raar uit mijn mond (Van Reijen ziet vanwege de kosten niets in het bezorgen van boodschappen, red.), we kunnen die maaltijden op termijn ook gaan bezorgen. Want uiteindelijk zullen we daar omzet moeten weghalen. Bij Domino’s en de anderen uit de thuisbezorgdwereld. Iedereen die food verkoopt, is onze concurrent.’

Provincierapport

 

Foto's

Reageer op dit artikel