artikel

Jumbo-ondernemer Heerschap opent gloednieuwe bakkerij

Branche & Bedrijf 4603

NEDERWEERT – Jumbo-ondernemer en bakker Stan Heerschap bakt het brood en banket voor zijn eigen zes Jumbo’s, bakkerswinkel en andere afnemers. Als de voortekenen niet bedriegen, volgen er meer klanten. Reden: de opening van een gloednieuwe bakkerij van bijna 4000 m2 langs de A2 in Nederweert.

Het zou een unieke situatie zijn. Een Jumbo-ondernemer die producent en leverancier is voor andere supermarkten. Toch is het in de situatie van bakker en supermarkteigenaar Stan Heerschap niet ondenkbaar. Jumbo Heerschap zet al jaren vol in op brood en banket en dat komt omdat de bakkerij het hart van het bedrijf vormt. In het Limburgse Roggel zijn zijn ouders er in 1966 mee begonnen. De bakkerswinkel aan de Dorpsstraat blijft daar zeven dagen in de week open, maar vanwege de groei in het supermarktkanaal binnen de Heerschap Groep was het noodzakelijk een nieuwe productiefaciliteit te openen en daarmee de bakkerij in Roggel te sluiten.

‘We hebben in Nederweert nu 4,5 keer meer productiecapaciteit en maken gebruik van vernieuwde technieken’, meldt een trotse Stan Heerschap. Hij ziet in zijn winkels het marktaandeel van brood stijgen. Waar het gemiddelde in de Jumbo’s in Nederland op 5,5 of 6 procent ligt, is dat bij hem 8 tot 10 procent, laat hij weten. Dat komt omdat de Limburgse Jumbo-klant weet waar de roots van Heerschap liggen en omdat hij in al zijn winkels de bakkerij-afdeling Heerschap 2.0 gaat uitrollen, na een succesvolle pilot in de vestiging in Leuken.

‘Marktaandeel brood ligt in onze Jumbo’s
tussen de 8 en 10 procent’

Jumbo-ondernemer en bakker Stan Heerschap

‘Dit kunnen we nu nog meer handen en voeten gaan geven in al onze winkels. We bakken in de ovens op de supermarktvloer. Denk aan desembroden waarvan het deeg 24 uur tot 48 uur onderweg is. We geven het brood rust en tijd. Dat kan niet alleen in onze gloednieuwe bakkerij, maar ook in de supermarkt zelf waar we in het zicht van de klanten kunnen produceren en afbakken.’

Kookstukken

In de bakkerij wordt gebakken op basis van kookstukken

Op het gebied van brood gaat hij in zijn nieuwe bakkerij nóg een kwaliteitsslag maken. Stan Heerschap werkt op dit moment op basis van zogeheten kookstukken. ‘We koken de granen eerst, zodat ze vocht vasthouden. Het is een geweldige manier om water te binden en smaak en malsheid te verbeteren. Ook zorgt het voor een langere versheid en reductie van broodverbetermiddelen. Al onze broden zijn E-nummervrij’, meldt Heerschap. Het verklaart waarom het aandeel brood in zijn Jumbo’s hoger ligt. ‘Een oeroud en authentiek bakproces voeren we op een hypermoderne manier uit.’

In de centrale bakkerij zijn speciale ruimtes ingericht voor het geven van trainingen aan medewerkers of aan jonge bakkers in opleiding.

Medio 2020 om tafel

Zover is het nog niet, want Stan Heerschap wil niet alles tegelijk en gaat voor gestage groei. Dat maakt hem tot de ondernemer die hij is. ‘Het is nogal wat, om zo’n bakkerij hier neer te zetten. Een forse investering’, verklaart de ambitieuze ondernemer. ‘We doen het stap voor stap. Eerst hebben we onze winkels onder handen genomen en nu breekt met de nieuwe productiefaciliteit weer een nieuwe fase aan. We zijn klaar voor groei, maar gaan pas medio 2020 om tafel met potentiële klanten. Eerst komen de feestdagen er aan, dat betekent ook voor de komende weken een mooie test en zorgen dat alles goed draait. We doen het in ons eigen tempo. Er zijn verschillende Jumbo’s die al interesse hebben getoond om producten bij ons af te nemen. En ik dat ook meerdere ambachtelijke bakkers dat wel willen. Dat vang ik op in de markt,’ zegt Stan Heerschap.

‘We leiden het liefst bakkers in eigen huis op’

Jumbo-ondernemer en bakker Stan Heerschap

‘We zijn geen plattelandsbakkertje meer en mocht er interesse zijn, dan gaan we het gesprek aan. Dat kan dus met een ondernemer zijn, maar ook met een hoofdkantoor. Een individuele Albert Heijn als klant? Ook dat behoort wat mij betreft tot de mogelijkheden’, is een opvallende uitspraak van de Jumbo-ondernemer. ‘Ik waai niet met alle windrichtingen mee, maar ik weet wel dat we in alle richtingen kunnen groeien.’

Het banket zoals dat naar de Jumbo-winkels gaat

Lagere prijzen

Hoewel Stan Heerschap in productiecapaciteit flink groeit, krimpt hij in de breedte van het broodassortiment. ‘Er waren veel doublures, en daarom werken we aan een meer uitgebalanceerd assortiment’, aldus de bakker. ‘In plaats van 5 soorten bruinbrood komen we uit op 2. We willen rationeler produceren, dat kan met de modernere machines. Wat we daarmee aan de kostenkant winnen, geven we de klanten terug in de vorm van lagere prijzen op ambachtelijke producten.’

Daarmee creëert Heerschap een onderscheidend vermogen in het supermarktkanaal: ambachtelijke bakkerskwaliteit tegen concurrerende supermarktprijzen.

Het is niet alleen brood dat in de nieuwbouwplannen een belangrijke plek heeft gekregen. De bakkerij heeft ook een banketbakkerij en een vlaaienbakkerij. ‘De afdelingen zijn gescheiden, met eigen klimatisering in de productieruimten en koel- en vriescellen. We gaan nog meer dan eerst zélf produceren en minder hulpgrondstoffen inkopen. We koken onze fruitvullingen, maken jams en produceren alles zelf, van grondstof tot eindproduct. Het liefst met ingrediënten uit de regio.’

Het centraal grondstoffenmagazijn en de expeditieafdelingen zijn met name op groei gebouwd. ‘Op die twee afdelingen kun je logistiek in de knel komen, daarom zijn ze bovengemiddeld groot’, zegt Heerschap, die ook levert aan cateraars, bedrijfskantines en scholen. Met scholen en opleidingsinstituten in de regio heeft Heerschap contact, omdat hij voornemens is eigen bakkers op te leiden. ‘We leiden het liefst bakkers in eigen huis op en trekken daar dan een paar jaar voor uit.’ Om dit te faciliteren heeft Heerschap een proefbakkerij gebouwd, waar recepten worden getest of workshops worden gegeven. Van de 900 medewerkers werken er 65 in de bakkerij. Dat aantal kan groeien, gezien de uitbreiding van klanten, zowel onder supermarkten als kleinere versondernemers.

Reageer op dit artikel