artikel

Wedstrijd levert Nettorama 30 nieuwe personeelsleden op

Branche & Bedrijf 3583

WAALWIJK – Hoe werf je zo snel mogelijk een kleine 30 nieuwe werknemers – van vulploeg tot broodafdeling? De Nettorama in Waalwijk kreeg het op geheel eigen wijze in no time voor elkaar. ‘Ons doel is bereikt.’

Een ‘enthousiaste wervelwind’, zo omschrijft aankomend assistent-bedrijfsleider Mike Kwaks van de Nettorama in Waalwijk zichzelf. Mike is een ‘people’s manager’ die ‘het liefst mensen motiveert en enthousiasmeert om hun werk nóg beter en leuker te maken. Daar krijg ik energie van’, zegt hij. Dit neemt niet weg dat ook hij bij Nettorama, waar hij al zo’n 10 jaar werkt, soms moeilijkheden ondervindt in het dagelijks werk. Zoals afgelopen zomer, toen de discounter plotseling tegen personele problemen aanliep. ‘In september begint het nieuwe studiejaar.

Sommige medewerkers stopten met hun tussenjaar om weer te gaan studeren. Anderen gingen een zwaardere universitaire of hbo-studie volgen, zodat 1 werkdag voor hen het maximum is. Ook gingen er medewerkers weg, waardoor er een personeelstekort ontstond. Daarbij moesten we nieuwe roosters maken.’

Ook bij een nieuwe uitdaging als het bestrijden van onderbezetting kwam afwachten niet in zijn woordenboek voor, zegt Kwaks. ‘Met externe werving vang je weinig nieuwe mensen. Daarom hebben we er voor medewerkers een wedstrijdje van gemaakt om allemaal een lijstje aan te leveren met drie namen voor potentiële collega’s.’ Kwaks bracht het initiatief aanhoudend onder de aandacht, waarbij hij erop wees dat iedere inzender – naast de eer – 2 uren extra kreeg uitbetaald. Collega’s gaven massaal gehoor aan de oproep. ‘We hebben er samen de schouders onder gezet.’ Een wedstrijdformulier met de tekst ‘Wie wordt jouw nieuwe collega?’ deed de rest.

Werknemers gingen volledig op in de competitie. ‘Op basis van ‘ons kent ons’ wierven ze fanatiek onder scholieren, bij sportclubs en bij saxofoonles. Dat werkte prima. Medewerkers leveren zelf graag goede krachten aan. Zo krijg je een win-winsituatie.’ Het idee betaalde zich uit en leidde tot maar liefst 35 sollicitaties in zo’n 3 weken. ‘Als iedereen 3 personen aanlevert, gaat het hard. Uit al die aanmeldingen hebben we uiteindelijk 28 mensen aangenomen. Gewoon door duidelijk te communiceren en zonder 1 cent uit te geven aan een wervingscampagne.’

‘Personeel van Plus dat voor ons kiest is mooi compliment’

Goede verhalen als smeerolie

De goede verhalen van de huidige medewerkers werkten daarbij als smeerolie, zegt Kwaks. ‘Een goed verhaal praat zich snel rond. Daarbij is belangrijk dat we hier altijd zorgen voor een goede sfeer. Dat geldt van vulploeg tot bakkerij tot agf. We zorgen voor een fijne omgeving waar mensen zich op hun gemak voelen. Als ze binnenkomen, vraag ik bijvoorbeeld altijd even hoe het op school gaat.’ Daarnaast houdt hij ook het belang van de werknemer in het oog. ‘Iemand die examens had, kreeg 2 weken vrij omdat ik wilde dat hij zou slagen.’

De mond-tot-mondreclame van tevreden personeel zorgde ervoor dat 12 van Plus afkomstige medewerkers zich bij Nettorama aanmeldden. Andere sollicitanten werkten eerder voor Action, Hema of Kruidvat. Kwaks benadrukt dat Nettorama geen mensen bij andere formules heeft ‘weggekaapt’. ‘De keuze is enorm voor deze jongeren. In de buurt zit bijvoorbeeld nog een AH, een Jumbo en een Lidl. Dat ze voor ons kiezen, beschouw ik als een mooi compliment.’

Flink aan de bak

De eerste gesprekken met de nieuwe aanwas zijn inmiddels gestart. Doel bij nieuwe werknemers is ook dat zij zich meteen op hun gemak voelen. ‘Ik vraag sollicitanten waar ze willen werken, hoeveel avonden of middagen en wat ze absoluut niet willen. Samen maken we een voorstelrondje door het bedrijf, zodat ze weten waar alles staat.’ Dankzij de succesvolle werving kan hij nu flink aan de bak. ‘Ons doel is bereikt. Volgende uitdaging is 28 nieuwe collega’s inwerken.’

Reageer op dit artikel