artikel

Nieuwe poging Jumbo op veranderend Kanaleneiland

Branche & Bedrijf 4103

UTRECHT – Winkelcentrum Nova staat bekend als een heus supermarktkerkhof. Juist daar openden Wilfried Steenman en Bram Bouwman een Jumbo, pal tegenover een AH. Bouwman vertelt waarom zijn Jumbo wél bestaansrecht heeft. ‘We hebben oprecht de visie dat we het samen met AH moeten doen.’

Utrecht, Kanaleneiland. Het is bijna 9.00 uur wanneer een flink aantal mensen zich verdringt voor de ingang van de nieuwe Jumbo in winkelcentrum Nova. Klaar voor de bekende openingsknal met confetti en harde muziek. Bram Bouwman kijkt met grote ogen naar de wachtende massa en biecht via de microfoon op dat hij ‘zoveel klanten niet had verwacht’. Sommigen staan zelfs in de ruimte voor het kassablok van overbuurman Albert Heijn.

Daar kijkt ook de assistent-supermarktmanager van de blauwe formule met veel belangstelling. Vanzelfsprekend nieuwsgierig naar de start van de concurrent. ‘Dit is alleen maar goed voor de buurt’, zegt hij. ‘We moeten samen met de Jumbo werken aan een beter winkelcentrum. Ik ga straks zelf ook even een rondje lopen door de winkel.’

Jumbo-ondernemer Bram Bouwman.

Mooie woorden over ‘een soort van samenwerking’. De borden net buiten de Albert Heijn bewijzen eens te meer dat Jumbo en de marktleider in de eerste plaats toch vooral concurrenten zijn. Albert Heijn-klanten kunnen in de periode van 23 september tot en met 13 oktober rekenen op 10 procent korting, zo valt er te lezen op de posters. Dit om, waarschijnlijk, de klap van de omzetval in de eerste Jumbo-weken wat te verzachten voor de Albert Heijn. Bouwman kijkt niet raar op van de actie van de buren.

‘Het is hun goed recht om dat te doen.’ De 41-jarige Jumbo-ondernemer onderstreept de woorden uit het AH-kamp dat beide formules nodig zijn voor een beter imago van het winkelcentrum en de directe omgeving.
 
 
‘Kijk maar eens rond. Het is een winkelcentrum met veel leegstand. Albert Heijn was hier tot nu toe de enige landelijk bekende supermarkt. Nu is er een andere grote jongen bijgekomen. Dat verdient dit winkelcentrum. Wij hebben serieus de visie dat we het samen met Albert Heijn moeten doen om van deze plek een succes te maken. We gaan elkaar versterken.’

‘Wij hebben serieus de visie dat we het samen met Albert Heijn moeten doen om van deze plek een succes te maken’

Jumbo-ondernemer Bram Bouwman

Supermarktkerkhof

Dat versterken gebeurt op een plek die je gerust een supermarktkerkhof mag noemen. In het verleden zat in het winkelcentrum op Kanaleneiland een Edah die uiteindelijk noodgedwongen de deuren moest sluiten. Plus kreeg hierop de locatie in handen, maar verkocht die weer aan Jumbo. De formule uit Veghel opende er de op dat moment kleinste Jumbo-vestiging van Utrecht, met een vvo van zo’n 900 m2. Nadat ook Jumbo de handdoek in de ring gooide, bekende Plus niet veel later zijn vingers er nooit aan te hebben willen branden, omdat het zou gaan ‘om een heel moeilijk marktgebied’.

Vervolgens was het de beurt aan Vomar. Die formule opende een winkel naast de AH, maar ook dit werd geen klinkend succes. 5 jaar lang probeerde de Noord-Hollandse formule de exploitatie van de winkel gezond te krijgen. Het mocht niet baten. 20 april van dit jaar vertrok Vomar uit Nova.

Het was druk gedurende de openingsdag

Het was druk gedurende de openingsdag

Nu, 7 jaar na het vertrek van de eerste Jumbo, is de gele formule terug op Kanaleneiland. Volgens Bouwman is de situatie van september 2019 niet te vergelijken met de eerste Jumbo-periode. ‘De winkel die je bedoelt zat helemaal achterin het winkelcentrum en was ook nog eens te klein voor de Jumboformule. Nu zit de Jumbo, net als de Albert Heijn, wel in de buurt van de parkeerplaats en hebben we een oppervlakte van 1450 m2 vvo. Hier komen de klanten altijd voorbij. Die stroom had de oude Jumbo-winkel niet. En vergeet niet dat Jumbo als formule natuurlijk extreem is gegroeid.’

Halalmeubel

Ook de naam Jumbo gaat volgens de ondernemer zorgen voor een succes. ‘65 procent van ons klantenbestand zal bestaan uit mensen met verschillende culturele achtergronden. De eerste generatie Turken doet boodschappen bij de Turkse supermarkt in de buurt, maar de derde generatie ziet continu de naam Jumbo op tv. Die komen bij ons.’ Om die reden heeft de Jumbo in het midden van de winkel een fors halalmeubel. ‘We hebben er voor gekozen om het halalassortiment te centraliseren. Dat zie je nog niet in veel Jumbo-winkels.’

Het halalassortiment staat gecentraliseerd in de winkel

Het halalassortiment staat gecentraliseerd in de winkel

Daarnaast leunt de winkel volgens Bouwman ook op studenten. ‘Ik verwacht dat 12 procent van ons klantenbestand zal bestaan uit studenten. En die groep zal gaan groeien. Er komen in de buurt veel appartementen bij, aan de overkant van de brug worden woningen bijgebouwd en er komt ook een studentenflat. Dus het is goed mogelijk dat we op termijn meer to-go-achtige elementen toevoegen.’

Om maar aan te geven dat het winkelbeeld op de eerste dag niet in beton is gegoten. ‘Dit is voor zowel Wilfried als mij de eerste kennismaking met Jumbo. Wij gaan ervaren hoe de markt zich ontwikkelt. We hebben nu eerst een basis neergezet. Nee, er zijn hier geen elementen uit de Foodmarkt te vinden. Daar hebben we wel ideeën over, maar op dit moment is dat allemaal nog wat te risicovol. Ook de La Place-formule zal in de loop der tijd meer geïmplementeerd worden.’

Golff, SdB en Albert Heijn

Zowel Steenman als Bouwman hebben ruime ervaring in de supermarktbranche, maar stonden nog nooit aan het roer van een Jumbo. Steenman was in het verleden ondernemer bij Meermarkt, Golff en Super de Boer. Broer Martijn is actief als ondernemer van Albert Heijn. Bouwman: ‘Ik heb in het verleden voor zowel Martijn als Wilfried gewerkt. Wilfried is al zijn hele leven lang ondernemer. Ik ben dat nu voor de eerste keer. Het afgelopen jaar heb ik, als het ware, stage gelopen bij Jumbo om de formule onder de knie te krijgen. Nu gaat het leven als ondernemer voor mij ook echt beginnen.’

Reageer op dit artikel