artikel

Stichting Young Franchise Albert Heijn van start

Branche & Bedrijf 4898

HAAKSBERGEN – Marit Zwetsloot, Susan Klaver en Tim Kamphuis zijn de kartrekkers van de nieuwe stichting Young Franchise van Albert Heijn. De drie twintigers vormen gezamenlijk het bestuur en ontdekten dat er grote behoefte is onder kinderen van Albert Heijn-ondernemers om elkaar regelmatig te ontmoeten. De klik was er gelijk.

De oprichtingsakte wordt ondertekend door Susan Klaver, Tim Kamphuis en Marit Zwetsloot (v.l.n.r.).

Een lang gekoesterde wens werd bewaarheid. De stichting Young Franchise van Albert Heijn is van start gegaan, met op dit moment 40 deelnemers. Twee jaar geleden had AH op de Zaanse Schans een lunch georganiseerd voor kinderen van franchisenemers. Die sloeg zó goed aan, dat tijdens deze bijeenkomst het idee werd geboren om tot een meer formele setting te komen en elkaar vaker te ontmoeten. Er bleek grote behoefte aan het delen van ervaringen en het bespreken van zaken waar je met vrienden niet zo makkelijk over praat. Zoals bedrijfsopvolging. ‘Je praat met elkaar over zaken die je met vrienden moeilijk kunt delen’, zegt woordvoerder en penningmeester Tim Kamphuis.

Het drietal Marit Zwetsloot van AH Bennebroek, Susan Klaver van AH Sleen en Tim Kamphuis van AH Haaksbergen heeft het voortouw genomen om te komen tot een stichting. Het is wat hen betreft geen uitgemaakte zaak dat de deelnemers aan de stichting de zaak van hun ouders gaan overnemen.

‘Je praat over zaken die je met vrienden moeilijk deelt’

Woordvoerder Tim Kamphuis

Het enige criterium om betrokken te raken bij Young Franchise, is dat je zoon of dochter van een AH-franchiser bent. ‘Ook zij die niet de intentie hebben om de zaak van hun ouders over te nemen, maar bijvoorbeeld in dienst treden bij Albert Heijn, omdat ze liever supermarktmanager worden dan een eigen filiaal runnen, zijn welkom’, legt Tim Kamphuis (26) uit. ‘We willen graag van elkaar weten waarom zij juist die keuze maken. We praten over zowel zakelijke als privé-kwesties en ook welke kant we met de stichting precies uit willen. We zitten nog in de startfase met 40 deelnemers en kunnen lastig inschatten hoe groot de groep uiteindelijk wordt. Zijn dat er 135 of 180? We gaan het afwachten. Er is in ieder geval geen limiet’, zegt Kamphuis. Hij heeft de afgelopen tijd gemerkt dat er door de samenwerking deuren opengaan die anders gesloten zouden zijn gebleven.

Gemechaniseerd dc

Zo is er eind 2018, toen de stichting nog de status ‘in oprichting’ had, een bijeenkomst geweest in het nieuwe gemechaniseerde distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam en stond de toekomst van de supply chain centraal. Tim Kamphuis: ‘Er is gesproken over algoritmes en blockchain. Best lastig te begrijpen, maar ook interessant en bovendien een locatie waar onze ouders nog nooit zijn geweest. Als individu was het niet gelukt om daar een kijkje te nemen, maar als groep kan dus wel. Dat alleen al is het belang van deze stichting. Albert Heijn is van mening dat wij belangrijk zijn, omdat we de toekomst vormen. We mochten ook in gesprek met Cees van Vliet, de logistiek en winkeldirecteur van Albert Heijn.’

Hoofdkantoor

Vanuit het hoofdkantoor wordt het initiatief van harte ondersteund. ‘Zij hebben zelf de wens uitgesproken elkaar vaker te willen ontmoeten, zodat ze met elkaar van gedachten kunnen wisselen en van elkaar kunnen leren. De leeftijd binnen Young Franchise ligt tussen de 18 en 40 jaar oud’, aldus woordvoerder Anoesjka Aspeslagh namens de marktleider. ‘Een deel van de groep is inmiddels in een vergevorderd stadium van overname van de winkel van hun ouders, anderen weten nog niet of ze in de voetsporen van hun ouders willen treden. Ze hebben in ieder geval een gemeenschappelijke deler: ze zijn allemaal ‘kinderen van’. Dit verbindt en levert inspiratie op. Wij ondersteunen dit initiatief graag waar nodig.’

Een deel van de groep tijdens een eerdere bijeenkomst bij AH-leverancier Bio Brass

Een deel van de groep tijdens een eerdere bijeenkomst bij AH-leverancier Bio Brass

Er is dan ook regelmatig contact tussen de stichting en Albert Heijn. De bijeenkomsten van Young Franchise hebben altijd een thema. Bij de aftrap van de stichting is een bezoek gebracht aan Bio Brass, een leverancier van Albert Heijn in Zeewolde. ‘We hebben een rondleiding gehad, veel met elkaar gesproken en samen gerechten gemaakt’, zegt Marit Zwetsloot, de 26-jarige secretaris van de stichting. ‘Het klikt heel erg goed onderling. We zijn natuurlijk allemaal ook zo’n beetje van dezelfde leeftijd. En vooral de zaken waar onze ouders mee bezig zijn, spelen bij ons allemaal wel. Wij hebben bijvoorbeeld net een ingrijpende verbouwing achter de rug. Daar kun je met anderen heel mooi over praten. Ook over het traject dat velen volgen om de zaak over te nemen, leeft heel erg. Maar ook praten we over vakanties en examens. Het zijn zowel functionele als gezellige bijeenkomsten.’

De deelnemers aan de stichting betalen €75 per jaar lidmaatschapskosten. Daarvan worden bijeenkomsten georganiseerd. Het belang om regelmatig bij elkaar te zijn is groot, vindt Tim Kamphuis. ‘De ontwikkelingen gaan razendsnel en het is zaak bij te blijven. Onlangs werd een prachtige AH in Neede heropend en drie weken later was de versmodule in zekere zin alweer enigszins achterhaald, omdat in Hoofddorp een nog nieuwere versmodule werd gepresenteerd. Zo snel gaat het. Met de stichting blijven we dit op de voet volgen.’

Vergelijkbaar initiatief Jumbo dateert uit 2018

Jumbo is in december 2018 gestart met de Jongeren Ondernemersvereniging Jumbo (JOVJ), die door drie jonge ambitieuze (aspirant-)ondernemers is opgericht. Distrifood besteedde hier eerder uitgebreid aandacht aan. De kick-off vond plaats tijdens een werkbezoek aan het Unilever hoofdkwartier in Rotterdam. Oprichters zijn Jeroen Lemkes, Bas Wiegmans en Mike Niens. De drie rondden vorig jaar de Jump 2 af, de ondernemersopleiding van Jumbo. JOVJ wil de schakel zijn tussen talent, de Jumbo-organisatie en de Ondernemersvereniging Jumbo. Er geldt een leeftijdsgrens van 35 jaar. Bij Jumbo is het niet verplicht om zoon of dochter van een Jumbo-ondernemer te zijn.

Reageer op dit artikel