artikel

Inschrijving Local marketing Awards 2019 open

Branche & Bedrijf 657

DOETINCHEM – Wie volgen Plus Eijkemans en Coop van Bedaf op als winnaars van de Local Marketing Awards van Distrifood? Wie dit jaar de grootste Local Heroes zijn, wordt begin november bekendgemaakt op de Dag van de Supermarkt.

Inschrijving Local marketing Awards 2019 open
Local marketing zit Wim en Mary-Anne Eijkemans in het bloed. Foto: Koos Groenewold.

Wim Eijkemans, eigenaar van Plus Eijkemans in Uden en Schijndel, won vorig jaar de prijs voor het beste localmarketingbeleid. Zijn local marketing actiekalender zit jaarrond vol. Chris-Jan van Bedaf, Coop Van Bedaf in Achtmaal, hield een barbecue waar 600 van de 1500 dorpsbewoners kwamen en bedacht daarmee de beste localmarketingactie. Ook dit jaar gaat Distrifood weer op zoek naar de lokale helden onder de supermarkten. In de strijd om de gunst van de klant wordt het voor supermarkten steeds belangrijker zich lokaal te onderscheiden. De een lukt dat beter dan de ander. Waarom is de ene supermarkt een local hero en de andere niet? Wat moet je doen de gunst van de consument te winnen?

Christ-Jan (r) en Kara van Bedaf trots op het podium. Foto: Koos Groenewold

Beste lokale actie

Die vragen wil Distrifood beantwoorden met de wedstrijd om de Local Marketing Awards. Daarin wordt een Award uitgereikt voor de beste lokale actie van een supermarkt. En een tweede voor de supermarkt die uitblinkt in het totaal van zijn local marketingactiviteiten en beleid. De combinatie van activiteiten, acties, promoties, maatschappelijke betrokkenheid en de communicatie daarvan, zowel off- als online. Het presenteren van deze best practices kan andere ondernemers inspireren om zelf ook meer aandacht aan local marketing te schenken.

Hoe deelnemen?

Supermarkten die denken in aanmerking te komen voor (een van ) beide awards kunnen zich aanmelden. Ook (vertegenwoordigers van) leveranciers en andere nauw bij de supermarktbranche betrokkenen en belanghebbenden kunnen kandidaten voordragen. In Distrifood staan geregeld artikelen met ondernemers die innovatieve lokale acties houden. Distrifood zal hieruit ook zelf een aantal innovatieve acties selecteren en nomineren. Na een eerste schifting zal een vakjury zich buigen over de aangedragen cases. De jury zal bestaan uit onder meer een localmarketing-expert, een socialmedia-expert, een retailmarketeer en een topsupermarktondernemer. De uiteindelijke winnaars worden begin november tijdens De Dag van de Supermarkt bekendgemaakt. Zowel het programma van de dag als de locatie worden later bekendgemaakt. In ieder geval zullen tijdens de dag een of meer bedrijfsbezoeken aan opvallende supermarkten en /of supermarktondernemers op het programma staan.

Motivatie bij aanmelden

Aanmelden en/of nomineren kan via Dagvandesupermarkt.nl. Bij de aanmelding graag een beschrijving in maximaal 400-500 woorden waarom uw lokale actie of uw supermarkt voor een van de awards in aanmerking zou moeten komen. Foto’s en gebruikt promotiemateriaal graag als bijlage meesturen. Gedurende het jaar zal Distrifood regelmatig online en in het blad redactioneel aandacht schenken aan voorgedragen cases, aan de wedstrijd en met expert-artikelen. Op Distrifood.nl/localmarketing zijn artikelen te vinden van onder meer marketingactiviteiten van ondernemers. Ook zullen daar artikelen over de genomineerde supermarkten en cases verschijnen.


Meerwaarde zit in ondernemerschap en lokaal verschil maken


Dat local marketing een supermarkt op de kaart kan zetten, bevestigde overallwinnaar Wim Eijkemans vorig jaar. De multifranchiser is er van overtuigd dat lokale acties meerwaarde creëren. Het resultaat is volgens hem vaak pas op langere termijn zichtbaar. Zo groeide zijn vestiging in Schijndel uit van een enigszins noodlijdende supermarkt naar een winkel met drie ton omzet. ‘Iedere manager kan een strakke winkel neerzetten. De meerwaarde zit in het ondernemerschap, in het lokaal het verschil maken.’

Inschrijven via Dagvandesupermarkt.nl

Reageer op dit artikel