artikel

Midden in de nacht pingt de oven bij AH To Go

Branche & Bedrijf 7417

Midden in de nacht pingt de oven bij AH To Go

SCHIPHOL – De AH To Go op Schiphol is sinds januari dit jaar 24 uur per dag geopend voor reizigers en werknemers op de luchthaven. Distrifood nam midden in de nacht een uurtje poolshoogte. ‘Croissantjes zijn een hardloper.’

Met zo’n zeven arriverende vluchten en één vertrekkend vliegtuig per uur, is Schiphol by night rustig. Winkels zijn dicht en ook op het gebied van horeca is er weinig bedrijvigheid. Sinds januari 2019 kunnen reizigers en Schiphol-medewerkers wel 24/7 terecht bij de AH To Go in Aankomsthal 1. Distrifood gaat langs in de nacht van 7 op 8 mei. Wat is er ’s nachts in de gemakswinkel te beleven en is de vestiging klaar voor de aankomende vakantieperiode? ‘Het wordt steeds drukker ’s nachts. Vooral mensen die hier werken komen vaker even wat halen.’

1.34 uur: We parkeren de auto op P1 en lopen naar de aankomsthallen. Het is rustig, voor Schiphol. Zo’n 10 tot 15 personen gaan de andere kant op, op weg naar hun auto. Eén vrouw met een papieren AH To Go-zak. Twee personen dragen een flesje water en een ander heeft een half brood in haar handen.

1.45 uur: Tegenover de uitgang van Arrival 1 is AH To Go inderdaad open op dit tijdstip. Het is een krappe vestiging, met vier zelfscankassa’s en een balie waar de klant bij een AH’er kan afrekenen. In de winkel ook een grote kar met producten die nog in het schap gelegd moeten worden. Eén van de twee medewerkers vult de chips aan. Bij de doos met Bugles kijkt ze naar de ander: ‘Deze verkopen wij toch helemaal niet?’

Versgebakken croissants

1.49 uur: Een stroom mensen komt uit de Arrival-deuren. Hun vliegtuig is geland en de bagage opgehaald. Het grootste gedeelte loopt de AH To Go direct voorbij. Twee medewerkers van de marechaussee halen een sapje en sandwich. Ondertussen piept de oven: de drie trays met versgebakken croissants zijn klaar. ‘Croissantjes zijn inderdaad een hardloper’, zegt de medewerker van de AH To Go die de broodjes uit de oven haalt. ‘En andere gemaksbroodjes. Maar ook echt wel salades.’

Volgens de medewerker weten klanten de AH To Go steeds beter te vinden in de nachtelijke uurtjes. ‘Ik draai 3 à 4 nachtdiensten per week. Dat zijn diensten van 23.00 tot 6.00 uur. We werken altijd met z’n tweeën, maar eigenlijk is dat nu wel iets te weinig. Het wordt steeds drukker, vooral door mensen die op Schiphol werken.’ Het klopt bij het beeld in de winkel tijdens deze steekproef, met 2 à 3 keer meer mensen in bedrijfskleding dan in burgerkleding. De enkele aanwezige reiziger haalt snel een flesje drinken (‘Ik moet nog een uur rijden, hiermee wil ik fris blijven’) of iets voor de lekkere trek. Open voor een praatje staan ze niet op dit tijdstip. Snel doorgaan lijkt belangrijker.

 

‘Het wordt steeds drukker, ’s nachts. Vooral mensen die op Schiphol werken komen vaker wat halen’

1.56 uur: Tijd om de rest van de aankomsthallen te verkennen. Ongeveer de helft van alle tafeltjes van het Hello Goodbye Café naast AH To Go is bezet. Mensen drinken er koffie, bier en sapjes. Ook de La Place Express, schuin tegenover de gemakswinkel, heeft nog klanten zitten. Bij Burger King is het momenteel rustig, ‘Maar het loopt ’s nachts altijd wel, hoor’, verzekert een medewerker de Distrifood-redacteur desgevraagd.

Bij Arrival 3 is zowel de AH To Go als Starbucks gesloten.

2.07 uur: Aangekomen bij Arrival 3 is de situatie anders. Niets is open. En dat terwijl het vluchtschema op de grote borden aantoont dat zeven van de eerstvolgende vluchten bij Arrival 3 aankomen. Tegenover vier bij Arrival 1 en één bij Arrival 4. Teruglopend via de grote hal blijken alleen een Ako met wat frisdrank en snacks en een tweede La Place Express 24 uur per dag, 7 dagen per week open. De La Place-medewerker ordent op haar gemak de smoothies en sapjes. Niet dat dat voor La Place ’s nachts de hardlopers zijn: ‘Vooral koffie en thee. Soms ook wel een broodje.’

Na 2.00 uur is de La Place Express bij Arrival 1 gesloten.

2.13 uur: Bij Arrival 1 is de andere La Place Express inmiddels gesloten.

2.16 uur: Het wordt weer druk in Aankomsthal 1. Een nieuwe groep reizigers wordt opgewacht door familie en vrienden. In de AH To Go is de kar met producten nog niet volledig uitgepakt. Een klant pakt een Snickers. Een ander haalt ingrediënten voor het ontbijt van de ochtend erna: Griekse yoghurt, voorgesneden fruit, een banaan. Vier KLM-medewerkers komen binnen voor gesneden fruit en een sapje. Opvallend is dat een groot deel van de klanten in de kleine uurtjes niet kiest voor zelfscannen. De kar in de winkel stoort niemand, hoewel hij de bewegingsvrijheid wel erg beperkt. Mensen lopen zonder mokken via een ander gangpad naar het gewenste product.

Koffie van AH To Go

2.26 uur: Van de stroom nieuwe reizigers is weer het grootste deel direct doorgelopen. De koffieautomaat aan de buitenkant van de AH To Go tapt het vierde bakje koffie van het uur van deze steekproef. Klanten die naar binnen gaan zijn mensen van de beveiliging van Schiphol en een geel en oranje hesje. De mensen met avond- en nachtdiensten zorgen voor de continue doorstroom aan klanten, maar rijen voor de kassa hoeft een klant op dit uur niet te vrezen.

2.31 uur: De AH To Go-medewerker haalt weer broodjes uit de oven. Klanten moeten op dit tijdstip niet kritisch zijn: er ligt genoeg, maar de keuze is minimaal. ‘Of ik mij ’s nachts onveilig voel? Nee, maar je hebt wel soms te maken met dronkenlappen. Gelukkig loopt er veel marechaussee rond, dus ik hoef vaak maar één blik naar buiten te werpen. En ik heb een rechtstreeks nummer.’

2.33 uur: Met een flesje drinken om de terugreis veilig door te komen en een croissant in de hand vertrekt Distrifood weer naar P1.

Reageer op dit artikel